Ojetá Škoda Octavia II 1.8 TSI - I. díl

2014-08-04 00:00:00

Nejvyhledávanější je pochopitelně naftová motorizace TDI, ale vrcholný benzínový motor, když nepočítáme model RS, má nepochybně veliké kouzlo. Navíc může potěšit nízkými provozními náklady.


Text a foto: Dalibor Žák

Škoda Octavia II. generace patří v současné době k nejoblíbenějším autům v českých bazarech. Je po ní veliká poptávka a pokud hledáte motor 2.0 TDI, máte skutečně z čeho vybírat. Jenže jak se pomalu dostávají do povědomí starosti majitelů ojetých dieselů, plno motoristů se, i po vlastní negativní zkušenosti, vrací zpět k benzínovým motorům. Jenže doba, kdy byl zážehový motor nezničitelný držák, je už také dávno pryč. Moderní benzínové motory si svou složitostí nezadají s turbodiesely, mají také choulostivé přeplňování a tlak na snižování spotřeby a redukci vnitřních třecích ztrát způsobuje, že poměrně dost motorů prostě řidiči utahají, neboť se o ně neumí starat.

Čtěte také: Test ojetého SUV BMW X5 (1999 - 2006)

Problém moderních přeplňovaných motorů je především v tom, že vyžadují naprosto odlišný přístup a styl jízdy. Řidič si také musí hlídat hlavně teplotu motoru, což je ale dnes při absenci teploměrů v některých autech trochu obtížné. A majitelé také překračují servisní intervaly pro výměnu oleje a vůbec na servisu auta šetří. Nicméně některé zásadní poučky platí pořád - motor je potřeba nechat opatrně ohřát na provozní teplotu a teprve pak od něj vyžadovat plný výkon. Stejně tak je nutné na konci cesty trochu zvolnit a nechat motor odpočinout, aby se především dochladilo turbo a klesla teplota oleje. Důležité je myslet na pokud možno co nejrovnoměrnější zahřívání a ochlazování motoru.

Škoda Octavia s motorem 1.8 TSI o výkonu 118 kW (160 k) a točivém momentu 250 Nm, kterou jsem si k testu půjčil v Autocentru ESA, není úplně obvyklým jevem v našich autobazarech. Přitom právě tento motor může potenciálnímu zájemci připravit nejen nejlepší svezení, ale paradoxně také nejklidnější spaní a rozumné provozní náklady. Jak můžete vidět na přiložené fotce, dostat se se spotřebou paliva pod šest litrů není vůbec žádný problém, i když reálně tohle auto bude jezdit asi za osm litrů. Záleží samozřejmě na stylu jízdy. Nejpříjemnější je ale velmi lineární nástup výkonu, vysoce kultivovaný chod pohonné jednotky a nesporně lepší dynamika než v případě motoru 2.0 TDI. Octavia 1.8 TSI také působí velice lehce a příjemně se ovládá. Není tak těžká na předek jako naftová motorizace.

Hodně se toho napsalo o problematických rozvodech, ale výskyt problémů u 1.8 TSI nebyl tak častý jako u menších motorů 1.2 TSI a 1.4 TSI. Částečně to také může být tím, že motor 1.8 TSI nepracuje tolik pod maximálním zatížením vlivem své lepší dynamiky a rovněž má vyvažovací hřídel, který citelně uklidní jeho chod a snižuje rázy v mechanismu pohonné jednotky. To se spíš vyskytují problémy s prasklou hlavou válců u necitlivě řízených aut, kterým dával někdo za uši zastudena, a u hodně ojetých aut pak s visícími ventily. O všech problémech Octavie II. generace si ale povíme příště. Tohle je jen jakási upoutávka na test. Nicméně už teď mám jednu věc jasnou. Jestli bych si musel někdy koupit Octavii druhé generace, tak tuhle benzínovou!

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary