Nový Volkswagen Passat 2.0 TDI: První jízdní dojmy

2014-11-27 00:00:00

Má smysl představovat Volkswagen Passat? Za sedm generací se ho vyrobilo celkem asi 22 milionů kusů a je to jedno z nejúspěšnějších aut historie vůbec. Nová generace zase posouvá tenhle manažerský sen o kousek dál.


Text a foto: Dalibor Žák

Co se mi líbí Co se mi nelíbí
Ergonomie a pozice za volantem 1 200 000 Kč za naftový Passat?
Jednoduchý, pěkný a kvalitní interiér V základu toho moc nedostanete
Tiché motory TDI Parkovací kamery nabíhají pomalu
Můžete mít výbavu skoro jak v Mercedesu S V nabídce chybí charakterní motor
Jezdí pohodlně a dobře se řídí Je až moc sterilní a na řízení nudný


Když se podíváte na ceník nového Volkswagenu Passat, asi si řeknete, že za necelých 640 000 korun je to přece skvělá koupě. No, to samozřejmě ano, ale pokud chcete Passat takový, aby nejen dobře vypadal, ale měl na palubě všechny ty hračky, kterými se automobilka chlubí, budete muset z kapsy vytáhnout dvakrát takovou sumu. Tohle auto prostě bude stát přes milion, jako by se nechumelilo. Jenže pak dostanete výbavu, kterou byste jinak hledali třeba v Mercedesu třídy S. Volkswagen dokonce tvrdí, že nový Passat je tak vyspělé auto, že už může řídit úplně samo bez řidiče a že tomu brání jen nedomyšlená legislativa, kdo by byl vlastně odpovědný za případnou nehodu. Jenže může vůbec tohle auto nabourat? Po prvním prozkoumání bezpečnostní výbavy se zdá, že snad nikoli, protože Passat monitoruje a hlídá úplně všechno a i kdybyste chtěli do něčeho praštit úmyslně, museli byste si nejdřív všechny ty protikolizní systémy vypnout.

Tak se schválně podívejte. Vedle poměrně běžných věcí, jako jsou adaptivní světlomety a dnes moderní přednárazové systémy, se nový Passat učí podle stylu jízdy. Jeho adaptivní tempomat se třeba učí, jak prudce akcelerujete a brzdíte, takže podle toho upravuje svůj styl automatizované jízdy. V koloně umí úplně zastavit a rozjet auto a pokud aktivujete funkci asistenta pro jízdu v koloně, nemusíte vůbec držet volant a auto pojede ve svém pruhu samo. Umělo by to i normálně, ale z důvodu bezpečnosti je tato funkce vypnuta a vyžaduje ruku na volantu. Nicméně prý to jde jednoduše „očůrat“. Stačí na volant pověsit malé závaží a auto pojede samo v jízdním pruhu třeba stotřicítkou. Fascinující? Na Mercedes-Benz třídy S asi ne, ale na Volkswagen Passat? A to nezmiňujeme věci jako monitorování řidiče a sledování jeho reakcí. Pokud řidič přestane cokoli dělat, auto ho několikrát vyzve, aby se „vzbudil“. A pokud ani potom řidič nezareaguje, upozorní Passat ostatní řidiče a začne sám brzdit až do zastavení. Podle Volkswagenu to má být nejen ochrana před mikrospánkem, ale také pokud třeba řidiče postihne například srdeční příhoda nebo epileptický záchvat.

Z užitečných věcí jmenujme třeba promyšlený parkovací asistent, který umí nejen sám zaparkovat do podélného i příčného stání (popředu i pozadu), ale umí zaparkovat i v momentě, kdy se o to pokoušíte sami, ale pak si to v půlce manévru rozmyslíte. Stejně tak vám Passat pomůže s couváním s přívěsem a podobně. Může tu být zkrátka tolik asistentů, že řidič už prakticky nemusí nic dělat. Ale pokud se přeci jenom rozmyslíte normálně řídit, mám pro vás dobrou zprávu. Nový Volkswagen Passat jezdí velmi dobře. Ale čekal snad někdo něco jiného? V zásadě je to pořád stejné auto, ale automobilka postupně posouvá měřítka kultivovanosti a kvality jízdy. Navíc Passat velmi šikovně maskuje své rozměry a řídí se stejně snadno jako třeba VW Golf nebo kterékoli menší auto. Volant má příjemný odpor a i když neposkytuje moc informací o dění pod předními koly, není řízení příliš umělé a elektrické. Bohužel jsem měl ale možnost nového Passata vyzkoušet jen po Praze, při prvním rychlém seznámení nebyl čas auto protáhnout někde po dálnici a za městem. I tak jsem ale měl možnost poznat několik novinek.

Motor 2.0 TDI v testovaném autě (model Variant 4Motion) je velmi dobře utlumený a jakmile se rozjedete, prakticky o něm nevíte. Hlavně nedělá při rozjezdu takové to typické naftové „DYG-DYG-DYG“, čímž byl proslulý třeba Volkswagen Passat 1.9 TDI B6. I v silnějším provedení o výkonu 190 koní není motor pocitově přefoukaný, postrádá turboefekt a na popojíždění po městě se v kombinaci s automatickou převodovkou DSG dostala hodí. Navíc nové DSG teď řadí ještě plynuleji a hlavně při rozjezdu autem necuká a vůbec se chová spíše jako moderní automat s měničem než jako nevychovaná sekvence. Dynamicky je motor nadaný a i díky pohonu 4x4 (VW ho označuje jako 4Motion) na testovaném autě má při rychlém rozjezdu od semaforu dostatek trakce. Podle mě bude na auto bohatě stačit i slabší tédéíčko o výkonu 150 koní. Motor 1.6 TDI ale bude asi docela slabota a pokud chcete benzínovým motor, počkal bych si na jednotky 1.8 TSI nebo 2.0 TSI. I když v silnějším provedení motoru 1.4 TSI, které má 150 koní a dokonce vypínání dvou válců, by se mohlo jednat o zajímavý pohon.

Hodně lidí ale asi bude zajímat nový motor 2.0 Bi-TDI s dvojitým přeplňováním a výkonem 240 koní. Dostanete k němu standardně pohon všech kol a automat. Jenže také za něj zaplatíte minimálně 1 010 900 korun a na rozdíl od slabších jednoturbových verzí se neobejde bez přídavného vstřikování AdBlue do výfuku, aby splnil normu Euro 6. To zase trochu komplikuje provoz a servis. Ale podle VW vydrží náplň AdBlue asi 9000 km a nemusí se kvůli tomu do servisu, doplnit si ji můžete sami. Dvoulitrové tédéíčko s automatem můžete mít od 784 900 korun, ale v silnějším provedení a vyšší výbavě vás přijde o sto tisíc dráž. Přihazujte výbavu a jste na milionu, ani nevíte jak. A to je podle mého názoru na Passat, jakkoli je to po prvním seznámení skutečně skvělé auto, prostě moc. Vždyť testovaný kus stál přes 1 215 000 korun a to jsem nejezdil tím nejvýkonnějším motorem. Volkswagen tak razí stejnou cestu jako třeba BMW nebo Mercedes a Audi. V základu dostanete to nejnutnější a pokud chcete velká kola, hezkou barvu, pěkný interiér a elektronické hračky, připravte si dalších asi 300 000 korun.

Takže jak? Volkswagen Passat bude bez pochyb velmi úspěšné auto. A to ne jen proto, že je to zavedená stálice, ale protože prostě skvěle jezdí, dobře se řídí a už si na palubě skutečně můžete se vší tou výbavou připadat jako v prémiovém sedanu. Otázkou tak zůstává především cenová politika, ale postupem času určitě budou v nabídce různé akční pakety výbav a především zvýhodněné nabídky pro podnikatele a firemní zákazníky. Já bych ale osobně v téhle cenové kategorii chtěl trochu jiné auto. Za milion a nějaké drobné už bych asi raději jezdil třeba tradičním šestiválcovým Mercedesem nebo BMW s pohonem zadních kol, byť ne tak bohatou výbavou. Ale nestyděl bych se ani za nový Volkswagen Passat. Už po prvním krátkém seznámení nepůsobí takovým tím taxikářským dojmem. Teď na mě působí jako plnohodnotný soupeř prémiovým značkám, což je podle mě ta největší pochvala, jakou může dostat. A tomu zkrátka odpovídá i jeho cenovka.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary