Nový Opel Astra: První test

2015-10-02 00:00:00

Využili jsme možnosti poprvé otestovat novou generaci Opelu Astra. Jak se na ní projevilo odlehčování a downsizing?


text: Dalibor Žák, foto: Opel

Plusy Mínusy
Lépe se řídí a je agilnější Pocit těžkých kol
Interiér je kvalitnější Občas rušivý infotainment
Zlepšila se ergonomie Automat zatím jen k diselu a tříválci
Kultivovanost je ještě vyšší Na našem trhu nemá proti Octavii šanci
Zatím je za docela zajímavé ceny Nic dalšího nás už nenapadá


Když se člověk dostane za volant nového auta na mezinárodní prezentaci, nelze z toho vyvozovat nějaké jasné a definitivní závěry. Především jsou k dispozici testovací vozy s maximální výbavou, která člověka doslova hýčká, a chybí přímé porovnání s konkurencí ve známém prostředí. Je potřeba se trochu překalibrovat a s autem se spíše jen seznámit a odhadnout jeho postavení na trhu. Nový Opel Astra jsme tak měli možnost vyzkoušet v okolí Bratislavy a Vídně a i když jsme toho najezdili s různými motorizacemi poměrně dost, potřebujeme si ještě udělat obrázek ze známých silnic. Nová Astra se totiž prozatím jeví jako velmi schopné auto, ale abychom ho mohli s čistým svědomím pasovat na vrchol segmentu C, musíme ho porovnat s ostatními, především s Golfem a Focusem.

Na českém trhu je o favoritovi jasno. Tady prostě nemá žádné auto proti domácí Škodě šanci, takže Astra může doufat nanejvíš na druhé místo za Octavií. Těžké to bude mít ale i proti Golfu, který patří dlouhodobě na první příčku na celém evropském trhu. Z druhé strany na Astru útočí Ford Focus, ale obávat se musí i proti papírově levným korejským konkurentům Hyundai i30 a Kia Cee'd. Nesmíme zapomenout ani na nový Renault Mégane (ten dorazím na trh na konci roku) či zavedené modely Peugeot 308 a Citroën C4. Zkrátka, tenhle segment je našlapaný a o úspěchu nebo neúspěchu mohou rozhodovat detaily. Nový Opel Astra naštěstí pro výrobce přichází s poměrně solidním základem.

Čtěte také: Test ojetého hatchbacku Opel Astra

Nové auto je nyní výrazně lehčí a Opel tvrdí, že se mu podařilo Astru odlehčit až o 200 kg. Lehčí jsou motory, převodovky, karoserie, šasi i výbava, elektronika a třeba sedačky. Znát je to hned, jak si sedám dovnitř. Nejprve si k testu bereme nejsilnější benzínovou šestnáctistovku o výkonu 147 kW (200 k). Řídí kolega, já zatím zkoumám itinerář cesty a také nový interiér a výbavu. Ihned si všímám, že i přes proklamované snížení hmotnosti neutrpěla kultivovanost. V Astře je ticho a i při cestovní rychlosti na dálnici se dá uvnitř pohodlně mluvit, aniž by na sebe museli cestující křičet. Na horším asfaltu sice trochu více hučí kola, ale na kvalitní silnici je Astra tichá. Do interiéru se nepřenáší ani práce podvozku a domnívám se, že na menších a užších kolech by byla nová Astra ještě pohodlnější.

Sedačky jsou přímo výborné a příplatek 15 000 korun za obě přední ortopedická AGR sedadla doporučuji. Podepírají stehna, dobře drží tělo a můžete si přikoupit i ventilaci, vyhřívání a masáž. Na dlouhé cestě to bude prima a i po celém dnu za volantem nás nic nebolelo. Tohle jsou jedny z nejlepších sedaček v této třídě, ale rád Astru vyzkouším i s obyčejnými sedadly. Citelný je větší prostor na nohy vpředu a také nad hlavou. Vzadu je rovněž více místa a interiér je nyní vzdušnější. Velký podíl na tom má i užší centrální tunel a jednodušší přístrojová deska Astře rozhodně prospěla. Zmizala ta změť tlačítek a teď tu máte klasické ergonomické ovladače. Jsem rád, že Opel ponechal některá důležitá tlačítka a nepřenesl všechno do dotykového displeje. Ten je čitelný a kvalitní, ale občas zmatkuje. Palubní infotainment ještě potřebuje doladit, především pak schopnost konektivity s telefony. Nicméně zatím to vypadá z uživatelského hlediska dobře, interiér působí i velmi kvalitně a hodnotně.

Pokud jde o motory, nejsilnější šestnáctistovka je samozřejmě příjemná, ale uvítal bych trochu přesnější řazení a lepší kalibraci spojkového pedálu. Motor má sílu, ochotně jde do otáček a působí trochu živočišně, ne tak sterilně jako jednotky TSI od Volkswagenu. Překvapilo mne, že i během testování jsme se pohodlně drželi se spotřebou pod 8 litry na 100 km. Více se mi ale celkovým sladěním ovládacích prvků líbila nová jednotka 1.4 Turbo. Zkoušel jsem verzi o výkonu 110 kW (150 k) a ta mi přijde pro Astru jako ideální. Dynamicky odpovídá dobrému atmosférickému dvoulitru, má vysoký točivý moment, minimální turboefekt a reaguje příjemně na plyn. I nastavení posilovače a odezvy na plyn se mi zdálo lepší než u motoru 1.6 Turbo, kde byl buď moc měkký komfortní nebo moc agresivní a těžký sportovní režim. V reálném provozu je motor 1.4 Turbo dostatečně silný a pružný a nejde mu prakticky nic vytknout. Přišel mi i kultivovanější než jednašestka.

Vyzkoušel jsem i turbodiesel 1.6 CDTI o výkonu 100 kW (136 k). Překvapil mne svou kultivovaností při klidné jízdě a na dálnici, příjemně měkkým chodem a plynulou reakcí na plyn. Chová se civilizovaně a i když při popojíždění poznáte, že je to diesel, jde pro samotný Opel ve srovnání se staršími jednotkami CDTI o ohromný pokrok kupředu. Docela by mne tento motor zajímal i s příplatkovým šestistupňovým automatem. Příplatek za samočinné řazení je 40 000 korun. Pokud chcete automat k benzínovému motoru, prozatím si můžete připlatit 25 000 korun za robotizovanou převodovku Easytronic, kterou dostanete k novému přeplňovanému tříválci 1,0 l. Ten jsem nezkoušel, ale kolegové se o něm vyjadřovali poměrně kladně, převažovaly spíše pozitivní pocity a příjemné překvapení. Raději ale počkám na osobní zkušenost. Zajímal by mne také základní atmosférický motor 1.4 16V, který bude plnit roli verze „cena od...“. Ta je mimochodem stanovena na 319 900 korun.

Opel Astra: První hodnocení

Počkám si raději na svezení na svých oblíbených silnicích, ale prozatím se nový Opel Astra jeví jako velmi povedené auto. Není to žádná velká revoluce, ale spíše zdokonalení funkčního receptu. Auto lépe jezdí, příjemněji se řídi, je pohodlnější, kultivovanější a určitě bude i úspornější. Má od pohledu a dotyku kvalitnější a hodnotnější interiér a zatím nedokážu přijít na nic zásadního, co by se dalo kritizovat. Domnívám se, že podivný pocit těžkých kol zmizí, když Astru obujete do něčeho jiného než do velkých nízkoprofilových osmnáctek. I na ovládání palubního systému si člověk rychle zvykne. Doufám, že Opel postupně rozšíří nabídku automatických převodovek i na jiné motory, především pak k jednotce 1.4 Turbo, které dávám velké šance a svůj hlas. S tímto motorem nabízí Astra vyváženou kombinaci dynamiky, každodenní použitelnosti a očekávaných rozumných provozních nákladů. Spotřebu jsme u něj pohodlně udrželi pod 7,5 litry na 100 km.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary