Nová Škoda Superb: První test

2015-05-05 00:00:00

V Toskánsku jsme se svezli novou generací Škody Superb. Už víme, jaká je a který motor je pro ni nejlepší. Také už ale známe některé její slabiny.


Text: Dalibor Žák, foto: Škoda

Plusy Mínusy
Ukázněný podvozek Motor 1.6 TDI je slabý
Vysoká kultivovanost Adaptivní podvozek DCC potřebuje doladit
Silné motory 2.0 TDI a 2.0 TSI Interiér je možná moc strohý
Líbivý a stále decentní design Diesely jsou pod zátěží hrubé
Spousta prostoru pro posádku Chybí mu charakterní motor


O úspěchu nové Škody Superb na našem trhu nelze pochybovat, ale když se podíváme do zahraničí, kde nejsou zákazníci vůči škodovce tak nekritičtí, čeká tu na novou generaci mladoboleslavské vlajkové lodi skutečně tvrdá konkurence. Vedle technicky příbuzného Volkswagenu Passat se musí Superb utkat s tak věhlasnými soupeři, jakými je Ford Mondeo, Mazda 6 nebo dokonce i základní verze prestižních sedanů BMW řady 3, Audi A4 a Mercedesu třídy C. Právě zákazníky luxusních německých značek musí Škoda přesvědčit, že mají dát raději přednost jí. Nicméně nyní se už nemusí česká automobilka spoléhat pouze na podbízivou cenu. Nyní k tomu Superb přidává skutečně podařený design, pěkný interiér, moderní techniku, efektivní a úsporné motory a především také dobře nastavený podvozek. Všechno si ale postupně rozebereme a také si ukážeme, v čem se musí Superb ještě zlepšit, aby byl skutečně prvotřídní.

Doporučujeme: Test ojetého sedanu Škoda Superb II 1.8 TSI

Nová generace Škody Superb stojí na modulární platformě MQB, která v koncernu Volkswagen slouží v modelech s motorem vpředu napříč a pohonem předních nebo všech kol. To už ale víte a stejně tak víte, že je Superb delší, širší, nižší, že má delší rozvor, kratší převisy a že má také nižší hmotnost. Z techniky na palubě jmenujme dvě naprosté novinky pro automobilku Škoda a těmi jsou jednak příplatkový adaptivní podvozek s nastavitelnou tuhostí tlumičů a také adaptivní tempomat, který umí vozidlo sám úplně zastavit a zase rozjet, což najde uplatnění především v koloně. Jinak má Superb modernizované motory TDI a TSI, původní nejsilnější šestiválec 3.6 FSI byl nahrazen přeplňovaným čtyřválcem 2.0 TSI, který je ale o 20 koní silnější. Vrcholná motorizace má tak opět pohon všech kol a automatickou převodovku DSG v základní výbavě. Samotná výbava je tak široká, že nejlepší bude, když si otevřete na stránkách automobilky konfigurátor a svého vysněného Superba si postavíte sami.

V okolí italské Florencie jsme se svezli se základní motorizací 1.6 TDI o výkonu 120 koní a točivém momentu 250 Nm, s obligátními dvoulitrovými tédéíčky s manuály, automaty i pohonem předních nebo všech kol a vyzkoušeli jsme i nejsilnější verzi 2.0 TSI s výkonem 280 koní. Nejprve jedeme modelem 1.6 TDI s manuální převodovkou. Od motoru samozřejmě nelze čekat zázraky a na dálnici mu dojde brzy dech, stejně tak se nehodí k agresivní jízdě nebo předjíždění. Nicméně do města nebo na klidné cestování by mohl stačit. Slabý motor dá ale velmi dobře vyniknout charakteru podvozku. Testované auto sice jezdilo na velkých 18" discích (nový Superb může mít i 19" kola), ale mělo standardní nenastavitelný podvozek. Hned je cítit, že je celý podvozek lépe vyvážený než u minulé generace Superbu. Lépe si poradí s vlnící se silnicí a i když si zachovává vrozenou houpavost a komfort, jsou oba konce auta lépe sladěny, Superb se ochotněji pouští do zatáček a celkově se snadněji řídí. Jeho reakce jsou ostřejší, přesto si auto zachovává důstojnost a nehraje si na sportovnost. A to je rozhodně dobře, i když komunikativnější řízení s větší zpětnou vazbou by bylo příjemné.

Čtěte také: Test ojetého kombi Volkswagen Passat 2.0 TDI

Škoda Superb tak není zábavná tím způsobem jako Ford Mondeo nebo Mazda6 či starší BMW řady 3, ale je na ní příjemné to, jak dobře nyní funguje a jak dokáže svého řidiče podpořit v dynamické jízdě. Podvozek si totiž nechá nejen na kvalitním asfaltu, ale i na docela rozbité silnici líbit opravdu hodně. Spíše než většího dynamického nadání si ale všimnete celkově vyšší kultivovanosti jízdy. Aerodynamický hluk je potlačen velmi dobře a teprve při vyšší rychlosti začne být citelné svištění kolem zrcátek a rámů oken. Hučení kol je dobře utlumené a zmizel hluk především od zadní nápravy, což bylo u minulého Superbu dost nepříjemné. Nevíte ani o práci podvozku a možná právě díky tomu, že jsou všechny rušivé hluky tak dobře odstraněny, jsou více slyšet jinak kultivované a klidné turbodiesely TDI. Motor 1.6 TDI pod zátěží drnčí, jednotka 2.0 TDI zase klepe dvouhmotovým setrvačníkem při rozjezdu a akceleraci z nízkých otáček. Všechno tohle je ale vozům s benzínovými motory TSI cizí. Jsou stále tiché a velmi důstojné.

Přesto se nedá Škoda Superb považovat za luxusní limuzínu. Ano, v Superbu je spousta místa a je kvalitní, ale zaprvé tu najdete spíše obyčejné materiály a zadruhé prostě největší škodovce chybí větší preciznost a vytříbenost. S vozy jako Mercedes třídy S nebo BMW řady 7 se tak rovnat nemůže, i když umí nabídnout podobný prostor na zadních sedadlech. Interiéry je sice kvalitně postavený, ale jeho design je možná až moc obyčejný. Přesto například ergonomii ovládání nelze nic vytknout a asi si každý i zvykne na trochu složitou obsluhu palubních systémů. Pokud máte v autě skutečně veškerou myslitelnou výbavu, chvíli trvá, než si zvyknete, jak se různé funkce nastavují a ovládají. Při krátkých testovacích jízdách jsme přehlédli i takové drobnosti jako nastavitelnou intenzitu a odstín ambientního podsvícení. Nově můžete mít i ventilovaná kožená sedadla, která jsou, jak jsme se dozvěděli od designérů automobilky, pro Superb unikátní. Při jejich výrobě je používána technologie přerušovaného děrování, která se používá výhradně u takových značek jako Bentley nebo Porsche a pro kategorii, kam spadá nový Superb, je v koncernu VW novinkou.

Po modelu 1.6 TDI si na test bereme vrcholnou verzi 2.0 TSI o výkonu 280 koní, s pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Toto auto má i nastavitelný podvozek. Oproti staršímu šestiválci chvíli trvá, než se motor k mocným výkonům nadechne, ale jakmile ho udržujete ve středním pásmu otáček, uděluje novému Superbu velmi dobrou dynamiku. Auto má pocitově docela lehkou příď a i když tu pohon všech kol slouží spíše tomu, aby pomáhal při rychlém rozjezdu z místa, dá se Superb 2.0 TSI vodit zatáčkovitou okreskou velmi lehce. Převodovka DSG řadí rychle, ale občas v manuálním režimu neposlouchá při podřazování a je nutné chvíli mezi pokyny počkat. Adaptivní podvozek je ve sportovním režimu funkční jen na hladkém asfaltu, ale ani na trochu hrbolaté silnici se nenechá vyvést z míry. Spíše je pak člověku líto auta, jak se ve větších dírách ozývají tupé rány. V komfortním režimu se auto trochu pohupuje, ale aspoň je sladěné stejně vepředu i vzadu, takže se dá chování auta dobře číst. Starému Superbu se akorát rozhoupal předek a to už nové auto nedělá. Moc se mi ale nelíbí nastavitelné sportovní řízení. Akorát se zvýší nepřirozeně odpor volantu, ale zpětná vazba nepřibyde.

Motor 2.0 TDI si ale s adaptivním podvozkem rozumí o poznání hůře. Více se mu kymácí přední část a opět se tu projevuje jakýsi nesoulad mezi předkem auta a zadkem. V režimu Comfort je auto opravdu moc rozhoupané, teprve režim Normal ho uklidní. Comfort je užitečný jen na městské dlažbě a v nízkých rychlostech. Manuální převodovka dvoulitrového dieselu jde o poznání lépe než ta u motoru 1.6 TDI. Přesto se nebojím říci, že nejlepší verzí nového Superbu bude model 2.0 TDI o výkonu 150 koní s převodovkou DSG a standardním nenastavitelným podvozkem. Podle mne se jedná o ideální kompromis mezi dynamikou, komfortem, provozními náklady a zůstatkovou hodnotou. Pokud spotřebu ale neřešíte, zkuste motor 2.0 TSI ve vrcholné verzi. Je skutečně velmi silný a přesto dokáže být i relativně úsporný. Když jsme mu přestali šlapat na krk a usadili se v pravém dálničním pruhu, uměl Superbem hýbat za zrhuba devět litrů benzínu. Bohužel mu ale chybí výraznější charakter. Tédéíčka si vezmou zhruba šest až sedm litrů. Neděláme si iluze, motory 2.0 TDI budou právě u nás nejoblíbenější.

Celkové hodnocení

Nová Škoda Superb znamená velký posun kupředu. Auto je nejen kultivovanější, efektivnější a rychlejší, ale také je pohodlnější, lépe se ovládá a je v něm více místa. Nyní ale může také útočit na city, protože jeho design nyní nepůsobí jako slepenec, naopak se jedná o velmi pohledné a přitom stále decentní a velice důstojné auto. Lidé se za ním otáčejí a pokud ho postavíte mezi ostatní auta na parkoviště, zaujatě si prohlíží jednotlivé detaily. Pokud Škoda doladí nastavení adaptivního podvozku pro všechny motorizace a poskytne větší možnosti individualizace interiéru, posune se Superb ještě dál. Rozhodně se ale jedná o velmi dobré auto, které se může hrdě postavit nejtěžší konkurenci a nyní ho zákazníci nebudou kupovat jen ze setrvačnosti, ale určitě také proto, že se jim bude líbit. A to ne jen tím, jak vypadá, ale také tím, jak jezdí. Nový Superb se značce Škoda vážně povedl a věříme, že své kvality předvede i na českých silnicích.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary