Nová Škoda Fabia III - první test

2014-10-20 00:00:00

S novou litrovou tříválcovou Fabií jsme dojeli až na nejzápadnější cíp kontinentální Evropy - do portugalského Cabo da Roca. Jaké jsou naše první dojmy?


Text a foto: Dalibor Žák

O nové Škodě Fabia třetí generace už toho bylo všude napsáno docela dost. Dnes tedy nebudu rozebírat podrobné technické údaje, které už jsme si popsali, ale spíše se vám pokusím přiblížit, jak se s Fabií jezdí a jaké jsou její přednosti (a nedostatky). V Portugalsku jsem toho naštěstí mohl najezdit skutečně dost a vyzkoušel jsem prakticky všechny dostupné motorizace. Nejvíce kilometrů jsem natočil s litrovým tříválcem v silnějším provedení 55 kW, ale svezl jsem se i čtyřválcovou dvanáctistovkou TSI v provedení slabším a chvíli jsem vyzkoušel i turbodiesel 1.4 TDI. Bohužel se na mne nedostala verze s automatem DSG, ale aspoň mám důvod si ji pak půjčit na redakční test na českých silnicích. No, ale pěkně popořadě.

Takové ty základní věci, jako co má nová Škoda Fabia za motory a kolik měří, už víte. Předně ale musím říci, že i když je opticky menší, díky chytře řešenému interiéru je uvnitř dost místa. Trochu jinak to vypadá vzadu, kde je pocitově místa méně než v minulé generaci, ale to dělá spíše jenom nízká klesající střecha. Já se tu sám za sebe posadil celkem pohodlně a i když bych se asi po několikasetkilometrové cestě ošíval kvůli krátkému zadnímu sedáku, mám na nohy dost místa, i na hlavu a v šířce ramen. Z pohledu řidiče je samozřejmě nejdůležitější, jak se v autě sedí vpředu a jak je z něj vidět. Překvapilo mne, že designéři dokázali dát nové Fabii poměrně tenký přední A sloupek, takže je z auta velmi dobrý výhled dopředu. I dozadu je celkem dobře vidět a rohy auta jdou dobře odhadnout. S parkováním v testovacích autech mi sice vždycky pomáhal radarový asistent, ale i bez něj šlo novou Fabii vměstnant do úzkých uliček a parkovacích stání snadno.

Čtěte také: Nová Škoda Fabia vs. nová Mazda2 - souboj technických údajů

Pro mě osobně je velmi důležitá ergonomie ovládání a v tomto ohledu patří nová Fabie bez diskuse k tomu nejlepšímu v daném segmentu. Sedačku lze nyní spustit nízko, volant se dá přitáhnout k hrudníku a celý ten trojúhelník sedačka - volant - pedály je prakticky indeální. Navíc jsou možnosti nastavení široké, takže si tu vhodnou polohu najde určitě každý. Líbí se mi i jednoduché a čitelné ovládání palubního počítače a všech základních funkcí. Sice jsem byl dost neštastný z řešení navigace přes tzv. "chytrý" telefon, ale Škoda tvrdí, že na ladění palubních systémů ještě pracuje a že by do sériové výroby měly být plně funkční s rychlejší odezvou. Co se samotného interiéru týče, je podle tradic škodovky velmi dobře zpracován. Rozhodně je to víc Octavie než třeba Rapid, který působí lacinějším a takovým bakelitovějším dojmem. Vlastně až teprve druhý testovací den jsem si všimnul, že je většina plastů na palubní desce Fabie tvrdá. Přesto plasty a zvolené materiály působí hodnotně, neodrážejí se v čelním skle a jsou perfektně smontovány. Dovoluji si tvrdit, že Škoda s novou Fabií nasadila novou laťku v kvalitě interiéru v segmentu B.

Jistě, testovací auta byla všechna v nejvyšší výbavě, ale měl jsem tu možnost vidět i nižší výbavové stupně a ani v těch, ač neměly třeba dotykový barevný displej a chromované rámečky kolem výdechů ventilace, je zpracování kvalitní. Spíše mám trochu strach o to, jak budou ty tvrdé plasty na palubce, výplních dveří a exponovaných místech vypadat po několika letech intenzivního používání. Už některá testovací auta měla například na schránce před spolujezdcem nepěkné škrábance. No, uvidíme. Nicméně sedačky jako takové jsou sice "německy" tvrdé, ale velmi pohodlné s dobrým bočním vedením. Ještě lepší jsou příplatkové sportovní sedačky s integrovanými opěrkami, které tělu poskytují velmi dobrou oporu v rychlých zatáčkách, aniž by ztratily něco ze své pohodlnosti. Čili, abych shrnul dojmy z interiéru. Vnitřek Fabie je nad očekávání kvalitní a auto je velmi pohodlné a ergonomicky dobře promyšlené. A teď pojďme jezdit.

TIP: Podívejte se na naše testy ojetých vozů

Jako první si beru tříválec 1.0 MPI o výkonu 55 kW. Původně jsem chtěl vyzkoušet v hustém lisabonském provozu nejslabší motorizaci, ale ta se na mne bohužel nedostala. Silnější provedení tříválce včetně manuální pětistupňové převodovky pochází z nejmenšího modelu Škoda Citigo a na lehčí Fabii stačí. Pohotovostní hmotnost s náplněmi a řidičem je 1055 kg, bez řidiče váží tříválcová Fabia podle údajů výrobce jen 980 kg. Nutno říci, že v městském provozu tenhle docela živý tříválec na auto bohatě stačí. Nebojí se otáček, snad jen mezi prvními třemi rychlostmi je poměrně velká mezera. Přesto je převodovka krátká, na pětku v 90 km/h točí motor skoro 3000 ot./min. I přes to je ale motor dobře odhlučněný a prakticky o něm nevíte, pokud tedy zrovna nevytáčíte dvojku v kopci do omezovače. Motor je ale nastavený tak dobře, že reaguje ochotně i na čtyřku nebo pětku v nízké rychlosti. Díky tomu není třeba tak často řadit a v plynulém provozu si vystačíte s vyšší rychlostí. Díky tomu nebyl problém krátké městské trasy zvládat se spotřebou kolem šesti litrů benzínu.

Mimo město začne motoru samozřejmě docházet dech, hlavně pak na dálnici. Při plynulé jízdě to ještě jde a motor se dá vydráždit za 150 km/h, ale jakmile přijde stoupání, je pětka beznadějná a v prudších kopcích i čtyřka začíná vadnout. Tohle prostě není dálniční stroj a hodí se hlavně do města, kde svou práci odvádí perfektně. Řazení je lehké, spojka také a motor je ochotný a úsporný. A hlavně je tichý. Ani při vyšším tempu mi jeho zvuk navíc nevadil, není nepříjemně vlezlý. Na dobrém dojmu z nové Fabie se ale podepisuje právě i perfektní odhlučnění. Aerodynamický a valivý hluk je tak nízký, že byste tipnuli, že jedete spíše Golfem nebo Mercedesem třídy C než o třídu dvě menším autem. A to jsem se ještě nedostal k tomu, jak má nová Škoda Fabia skvěle naladěný podvozek. Jistě, na kvalitní rovné silnici je auto jisté, stabilní a klidné... Ale když jsem sjel z dálnice na velmi rozbitou a zakroucenou okresku, překvapilo mě, že jistota a klid podvozku nezmizel. Musím přiznat, že mě tohle klidné chování Fabie skoro až šokovalo, zejména po zkušenosti s uskákanou novou Octavií a lacině působícím Rapidem.

Škoda se naštěstí rozhodla nenastavit Fabii tak, aby jezdila na oko sportovně - to znamená tvrdě skákala po tlumičích. Někdo totiž pochopil, že nemá smysl hrát si na sportovnost a auto nastavil pohodlně. Není měkké, je příjemně tuhé, ale jeho kola pracují. Poradí si s dírami, nepřenáší do interiéru tupé hlučné rázy a tlumiče skutečně odvádějí svou práci. V rychle najetých zatáčkách pak překvapí, jak je Fabia stabilní a jak se nenechá rozhodit. Skoro se až zdá, jako by vzadu byla nezávislá náprava a ne klasická torzní tyč. Fabia poslechne okamžitě na povel volantem, mírně se nakloní a opře o vnější kola. Když ale v zatáčce prudce uberete nebo lehce ťuknete do brzdy, auto se dál snaží držet zvolenou stopu a nepřechází do nervozní nedotáčivosti nebo přetáčivosti. Jistě, není to kdovíjak zábavné nebo snad sportovní, ale jsou to jisté a předvídatelné jízdní vlastnosti. Nakonec, na Fabii není zabavné to, že by vrtěla zadkem. Je na ní zábavné to, jak dobře funguje. Samotné řízení je dobře vyvážené a není ani přeposilované, ani moc tuhé. Trochu zamrzí jeho malá odezva v oblouku, ale to by u konzumního malého hatchbacku čekal asi málo kdo.

Po tříválci jsem vyzkoušel i slabší verzi motoru 1.2 TSI o výkonu 66 kW. Pocitově je motor ochotnější ve vyšších rychlostech, ale ve městě naopak postrádá tu příjemnou tříválcovou naléhavost malého motoru. Asi za to může opožděná reakce přeplňování. Nicméně v kopcích a při předjíždění se nedá zapřít, že je auto silnější. Jenom mu chybí ochota v nízkých otáčkách a výraznější nadšení v otáčkách vysokých. U silnějšího motoru o výkonu 81 kW to podle mne bude mnohem lepší, ale za jeho volant jsem se bohužel nedostal. Zajímavé také je, že auto se čtyřválcem bylo obuté do jiných širších pneumatik, které o poznání více hučely. Tříválec byl na silnici tišší, ovšem co se kultivovanosti motoru týče, je na tom dvanáctistovka přeci jen o poznání lépe a zejména na dálnici se necítí nepatřičně. I jsem měl dojem, že u čtyřválce lépe funguje převodovka, kde bylo řazení takové jistější a rychlejší.

Krátce jsem se svezl i s naftovým motorem 1.4 TDI o výkonu 77 kW, tedy tou nejsilnější verzí této jednotky. Překvapila mne kultivovanost naftového tříválce, který naštěstí se starou jednotkou 1.4 TDI PD, která se dávala do Fabií a Roomsterů, nemá vůbec nic společného. U malého nafťáku překvapí, že vůbec není slyšet (aspoň tedy uvnitř auta) to typické dieselové klepání. Spíše jsou vnímat klasické projevy tříválce jako takového, ale motor nedělá neplechu a autem netřese, je nad očekávání kultivovaný. Má i dost síly, sbírá se od 1400 ot./min. a docela ochotně táhne ke 4000 ot./min. Bohužel ale doplácí na velmi dlouhé zpřevodování manuálního pětikvaltu. Na pětku se nedá jet pod 100 km/h, to je opravdu jen dálniční rychlost. Ve městě se pak musí jezdit spíše na trojku, čtyřka zabírá až tak od 65 km/h. Pocitově sice právě tento motor s novou Fabií hýbe asi nejlépe, ale chtělo by to jiné odstupňování převodovky. K motoru se sice dodává automat DSG s kratšími převody, ale zase ho dostanete jenom ke slabšímu provedení, takže ta dynamika asi nebude zázračná. Domnívám se, že nejsvižnější bude verze 1.2 TSI o výkonu 81 kW právě s převodovkou DSG.

Celkové hodnocení

Nová Škoda Fabia je povedené auto, které překonalo všechna moje očekávání. Nepůsobí lacině, čehož jsem se bál opravdu nejvíc. Naopak je to pocitově hodnotné a kvalitní auto, které má navíc velmi dobře nastavený podvozek do příjemného kompromisu mezi jízdními vlastnostmi a pohodlím. Motory sice nejsou zázračně silné, ale je třeba si uvědomit, že prioritou zákazníků bude spotřeba a na některých trzích i emise CO2, podle kterých se tam odvíjí zdanění. U nás Škoda očekává největší prodeje benzínových motorů a dovolím si tvrdit, že s jednotkami 1.0 MPI 55 kW a 1.2 TSI 66 kW se budeme potkávat nejčastěji. Navíc, Fabia je teď i docela hezké auto a v některých barevných kombinacích, kterých údajně může být až 125, jí to vážně docela sluší. Myslím, že je na úspěch zaděláno a pokud se neobjeví v budoucnu nějaká konstrukční nepříjemnost, bude to velice oblíbené a úspěšné auto. Ale čekal snad někdo něco jiného?

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary