Nová Honda Civic Tourer – benzín nebo diesel?

2014-10-21 00:00:00

Na silnicích v Čechách jezdí podle údajů registru vozidel přesně půlka naftových a přesně půlka benzínových osobních aut. Jak by to bylo, kdybych si měl vybrat jednu z motorizací nového kombíka Honda Civic Tourer?


Text a foto: Luděk Kortus

Honda Civic je na trhu více než 40 let. Kombík se za tu dobu vyráběl jen v letech 1998 až 2000, kdy se jmenoval Aerodeck. Tehdy byl podíl kombíků v nižší střední třídě jen 16%, tak se Honda rozhodla pokračovat v dalších generacích s hatchbacky a sedany s větším zavazadlovým prostorem. Vzrůstající zájem o kombíky v segmentu C přiměl Hondu po čtrnácti letech k rozhodnutí prodloužit stávající pětidvéřový hatchback. Stačilo 235 mm a máme tady největší zavazadlový prostor ve střední třídě. Při předání testovacího vozu mne upozornili, že toto tvrzení platí při započtení objemu schránky pod podlahou zavazadlového prostoru. Civic nemá rezervu a nádrž má pod předními sedadly. Konstruktéři si tím vytvořili velký manévrovací prostor v zadní části vozu.

Hlavní benefit civicu - „zázračné sedačky“ – jsem vyzkoušel při převozu tak neskladné věci jako je velká klec s živým papouškem. Do běžného kombíku by se přes metr vysoká klec nevešla, musel bych ji položit. Ve stoje by ji sluplo jedině MPV. V civicu otevřete zadní boční dveře, zvednete sedací část zadní dělené sedačky do zacvaknutí a můžete ukládat věci přímo na podlahu za přední sedačky. Stejně tak snadno je možné vytvořit rovnou plochu sklopením opěráků vpřed. Roleta zavazadlového prostoru má u nárazníku zvláštní schránku v podlaze, kam ji můžete uklidit tak, že nepřekáží. Větší schránka pod podlahou na zavazadla má objem 117 litrů. I s ní je objem 624 litrů a při sklopených sedadlech 1668 litrů. V galerii fotek jsou zobrazeny možnosti uspořádání.

Čtěte také: Test ojetého auta Honda Civic 1.8 iVTEC

„Civic“ znamená v angličtině „občanský“. V tomto duchu zavedla Honda do vozu nižší střední třídy jako první adaptivní tlumiče zadní nápravy za rozumnou cenu. Tlumiče jsou opatřeny ventily regulujícími průtok kapaliny. Podle stupně uzavření máme pozice comfort, normal a dynamic. Přitvrzení tlumení v dynamickém režimu je skutečně znát. Můžete se pustit do odvážnějších průjezdů zatáčkami. V režimu comfort auto filtruje lépe nerovnosti. Stejně tak filtruje dění pod koly elektrický posilovač řízení EPS. Volant, páčky, tlačítka, pedály, řadící páka, kliky, i když se každý ovládají jinou částí těla, kladou pocitově stejnou míru odporu. Dosáhnout takového naladění je svým způsobem umění. Obvykle takový přístup k ergonomii uplatňují pouze prémiové značky.

Interiér civicu je funkční a nehraje si na ušlechtilé materiály. Ve vyšších verzích naleznete hliníkové pedály, trochu piánového laku a decentní chromové rámečky na středovém tunelu. Sází na kombinaci analogových budíků a barevných displejů. Hlavní barevný displej kromě obvyklých kontrolek a údajů palubního počítače signalizuje vhodný okamžik řazení. Změnou barvy podsvícení signalizuje jak moc „eko“ jedete. Vedlejší barevný displej je určen pro multimedia. Navigace, rádio, CD, telefon, nebo couvací kamera. Civic má řadu bezpečnostních asistentů, například pozná riziko srážky a začne brzdit dřív než řidič, sám vypíná dálková světla, hlídá mrtvý úhel, „vidí“ při vyjíždění z parkovacího místa do boku, má adaptivní tempomat nebo hlídá vyjetí z pruhu.

DOPORUČUJEME: Ojetý Volkswagen Golf - Diesel versus benzín

Testovali jsme tourery, každý s jiným motorem. Naftová jednašestka vs benzínová jednaosmička. Mezi námi řidiči je hodně předem rozhodnutých. Já mezi ně nepatřím. Naftový motor 1.6 i-DTEC je tak vylehčený, že je o 50 kilo lehčí než jeho větší sourozenec 2.2 i-DTEC. Má tenčí stěny válce, vylehčené ojnice a písty. Je možné s ním jezdit za pět litrů. Výkon 120 k a kroutící moment 300 Nm umožňují tak silný zátah, že vám chlapi nevěří, že se jedná o jednašestku. Motor najdete v také ve větší Hondě CR-V a v pětidveřovém civicu. Díky němu spatřil světlo světa právě civic tourer. Bez něj by Honda neměla alternativu k  evropským maloobjemovým dieselům např. 1.6 TDi nebo 1.6 HDi.

Motor 1.8 i-VTEC reakcemi zapadá do již zmiňované ergonomické harmonie více než diesel. Se 174 Nm točivého momentu a výkonem 142 k se chová tichounce a hladce. V nízkých otáčkách je naladěn na spotřebu, takže můžete s autem rolovat čtyřicítkou se zařazenou šestkou. Stejně tak můžete letět na šestku po dálnici rychlostí 210 km/h. Neuvěřitelná pružnost je daná technologií časování ventilů VTEC. Špičku točivého momentu má motor ve 4300 otáčkách oproti špičce dieselu, který ji má ve 2000 ot./min. Špičku výkonu má v 6500 oproti 4000 u dieselu. Takže benzín se probouzí až nahoře jako závodní motory. Je s ním velká zábava. I s rychlostními vložkami byla průměrná spotřeba 8,2 litrů. S lehkou nohou je možné dostat se pod sedm litrů.

Oba motory mají něco do sebe. Diesel konkuruje poměrem váha/výkon/spotřeba. Benzín zase svojí schopností proměny ze sametového úsporňáčka ve řvoucí hladové zvíře. Nezajímal by mne rozdíl ve spotřebě ani v pořizovací ceně. U obou jsem si říkal: “Tenhle bych bral.“ Rozhodnutí by bylo opravdu nelehké. Pro dlouhé trasy bych volil diesel, pro krátké trasy benzín. V případě středně dlouhých tras bych si asi hodil korunou.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary