Test: Nissan Qashqai 1.2 DIG-T

2014-09-25 00:00:00

Stačí vůbec k pohonu SUV malá benzínová dvanáctistovka? A jak vlastně jezdí úplně nový Qashqai?


Text a foto: Dalibor Žák

Plusy Mínusy
Dobrá kultivovanost Na dálnici se motor trápí
Prostorný interiér Komplikované ovládání palubních systémů
Příjemné řízení a ovladatelnost Otravné elektronické asistenty
Působí skoro až prémiově Diesel 1.6 dCi dává více smyslu

 

Asi si říkáte, co je tohle za SUV, když nemá terénní pneumatiky, pohon všech kol, silný naftový motor a tažné zařízení. Jenže dneska není SUV o tom, abyste tahali klády z lesa, ale abyste se dostali do nákupního centra a odvezli děti do školy. Vůbec, nutnost pohonu všech kol se přeceňuje a i automobilky pochopily, že zákazníci budou jejich SUV kupovat i se základními motorizacemi a pohonem pouze jedné nápravy. Nissan Qashqai s přeplňovaným benzínovým čtyřválcem o skromném objemu 1,2 litru a pohonem pouze předních kol tak nijak nevybočuje ze současného trendu.

Čtěte také: Test ojetého SUV Nissan Qashqai 2.0 dCi 4x4

A víte co? Ono to docela funguje. Pokud k Nissanu přistupujete jako k obyčejnému autu, vlastně nedělá nic špatně. Jezdí celkem příjemně a spíše než dynamikou, která prostě odpovídá malému motoru s turbem, vás potěší vysokou mírou kultivovanosti a uživatelského pohodlí. Je to dobré auto, které řidiče neunavuje a moc toho po něm nechce. Působí skutečně moderně, kvalitně a ani po dlouhé cestě z něj nebolí hlava a záda. Jediné, na co musíte rezignovat, je snaha o sjednání si respektu v pravém dálničním pruhu. Dvanáctistovka má výkon 115 koní a točivý moment 190 Nm, což jsou parametry, které snahu o překonávání aerodynamického odporu velmi rychle vzdají. Sami poznáte, že jezdit rychleji než 120 km/h nemá smysl, jinak se se spotřebou dostanete hravě přes devět litrů. Mimo město se sice dá jezdit za nějakých sedm litrů, ale musíte se k pedálu plynu chovat dosti zdrženlivě.

Na první čtyři rychlosti Qashqai ještě docela slušně jede, ale pětka a šestka je tu už jen od udržování nastaveného tempa. Tenhle motor je dobrou volbou do města a blízkého okolí, i když otázkou pak zůstává, jestli chcete po městě jezdit s velkým SUV. Qashqai je dlouhý 4,4 metru a široký přes 1,8 metru, takže parkování dá docela dost práce. Sice tu máte dobře čitelnou kameru a parkovací senzory, ale rohy auta se špatně odhadují a obraz v kameře je trochu zkreslující. Brzy zjistíte, že se Qashqai vejde do mnohem menší mezery než si myslíte, ale pořád se nemohu ubránít dojmu, že třeba s Microu by se po městě jezdilo (a parkovalo) lépe.

Ve městě dokáže být pěkně otravný i asistent rozjezdu do kopce a systém stop/start. Asistent rozjezdu drží automaticky brzdu moc dlouho, takže zatímco stojíte na plynu, auto se ne a ne rozjet. Musíte pak dát ještě víc plynu a po povolení brzd Qashqai poskočí dopředu jak nakopnutý oslem. To není zrovna bezpečné třeba pro popojíždění v koloně v kopci. A systém stop/start? Několikrát se mi stalo, že sice motor vypnul, ale úplně, takže jsem pak musel ručně nastartovat. Vysvětlujte pak troubícím řidičům za vámi, že se na zelenou rozjet umíte, ale vaše auto to odmítá. Doufejme, že to byl ale problém konkrétního novinářského kusu. Naftový Qashqai 1.6 dCi, se kterým jsem jezdil dříve, mi tohle nedělal.

Nissan přistoupil při stavbě podvozku na stejnou hru jako jiní výrobci, jmenovitě třeba česká Škoda. Motorizace s pohonem předních kol používají vzadu jednoduchou vlečenou nápravu, nezávislé zavěšení má jen čtyřkolka. Tu dostanete za příplatek k motoru 1.6 dCi o výkonu 130 koní. Musím ale říci, že se mi jízdní vlastnosti ve srovnání se čtyřkolkou nezdají nijak horší. Sice je cítit trochu tuhé nastavení podvozku a poskakování zadku na hodně rozbité silnici, ale jinak se Qashqai chová ukázněně a kultivovaně. Zklamáním je tak jen přeposilované elektrické řízení bez zpětné vazby, které je od mechanicky působícího řízení minulé generace velkým krokem ani ne tak zpět, jako spíše stranou.

Verdikt

Nový Nissan Qashqai je trochu jiné auto. Minulá generace byla prostě taková řidičsky mechanická, nové auto je o poznání modernější a tím pádem i takové odtažitější. Nicméně není horší. Naopak, je pohodlnější, kultivovanější a na první pohled působí vcelku prémiovým dojmem, čemuž tedy odpovídá i docela odvážná cenovka. Testovaný motor 1.2 DIG-T ale bude vyhovovat skutečně jen rozvážným řidičům, kteří se na dálnici vydají jen občas. Diesel tak zřejmě bude dávat více smyslu, pokud chcete Qashqai používat i jinde než jen ve městě.

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary