Nejčastější chyby při výběru a koupi nových kol a pneumatik

2014-10-27 00:00:00

Podle zákona byste měli mít na autě od 1. listopadu zimní pneumatiky. Motoristé často řeší přezouvání a nákup nových pneumatik na poslední chvíli a mnohdy udělají zbytečnou chybu - neověří si parametry pneumatik a kol a nakoupí něco, co jim na auto nepasuje.

Nákup pneumatik by neměl motorista řešit pouze způsobem "koupím to nejlevnější, co mi na auto pasuje". Pneumatiky jsou to jediné, co drží auto na vozovce a zvláště v zimním období je kvalita pneumatik velice důležitá. Nejde jen o případné sněhové kalamity, ale hlavně o bezproblémový provoz auta a dobré jízdní vlastnosti. Přesto plno lidí nevěnuje nákupu nových zimních kol (ale i letních) dostatečnou pozornost a udělají chybu, která je pak stojí jen čas a peníze. Jaké jsou tedy najčastějí chyby spojené s přezouváním auta?

Koupě jiného rozměru pneumatik

Před nákupem pneumatik si ověřte, zda dotyčný rozměr na vaše auto pasuje a je schválený k provozu na tomto typu auta. Nejde jen dodržovat průměr pneumatiky, ale také její šířku a profil. Například pokud je na vašem autě doporučený rozměr 195/50 R15, dodržujte ho. Jiné rozměry mohou ovlivnit jízdní vlastnosti, ale především je nutné dodržet obvod pneumatiky. Jiný obvod značně ovlivní fungování vozidla, odečítání rychlosti tachometru a podobně. K zjistění správného rozměru nových pneumatik můžete využít třeba některý z převaděčů rozměrů kol na internetu (například zde). Rozdíl obvodů použitých pneumatik by nikdy neměl být větší než +/- 3 %.

Čtěte také: TOP 10 nejčastějších chyb při koupi ojetého auta

Koupě ráfků, které nepasují na auto

Někteří motoristé také používají dvě sady kol, které si mohou po sezónně přezout svépomocí. Kdo se rozhodne koupit novou sadu ráfků, musí si dávat velký pozor, co kupuje, aby se mu kolo vůbec na auto vešlo. Nejde totiž jen o rozměr pneumatiky, ale především o parametry použitého ráfku. Důležité je sledovat nejen údaj o průměru kola v palcích, ale také jeho šířce a tzv. zálisu, číslu ET. U ráfků tak najdete čísla například 5,5 x 15 ET42. Správné hodnoty, jaké na vaše auto pasují, najdete ve velkém technickém průkazu. Zális, tedy hodnota ET, je vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola na polovinu. Zjednodušeně jde o to, jak hluboko kolo zapadne do blatníku. Čím je číslo ET větší, tím kolo více zapadne do blatníku. Pokud kupujete ráfky a ET se liší, neměl by být rozdíl nikdy větší než maximálně 2 mm. Pak hrozí, že se vám auto nevejde do blatníků, nebo ho vůbec nenasadíte a budete potřebovat distanční podložky.

Koupě nekvalitních pneumatik

Šetřit na pneumatikách se moc nevyplácí, neboť nekvalitní pneumatiky mohou výrazně zhoršit jízdní vlastnosti. Na internetu dnes najdete plno srovnávacích testů pneumatik, tak si vyberte, která přesně odpovídá vašim požadavkům. Pamatujte na to, že naše středoevropská zima je především o slizu a mokru na silnicích, sněhu u nás moc není. Proto jsou důležité především vlastnosti na vodě a schopnost pneumatiky odvádět vodu. Velmi napoví brzdná dráha na vodě. Přitom ceny pneumatik se díky velké konkurenci už tak moc neliší a mezi vítězem testu pneumatik a naprostým propadákem je mnohdy rozdíl jen několik stokorun. Také ale pozor na to, od koho pneumatiky kupujete a jak je skladoval. Snažte se koupit pneumatiky, které se nevalí třeba pět let někde ve skladu. Stará pneumatika přichází o své původní vlastnosti.

Doporučujeme: Kupujete ojetinu? Nezapomeňte na důkladnou testovací jízdu

Jízda na nesprávně nahuštěných pneumatikách a nevyvážených ráfcích

Motoristé, kteří přezouvají kola svépomocí, také opomínají pravidelně kontrolovat vyvážení kol. Tlak v pneumatikách pak nekontroluje skoro nikdo. Zvláště v zimním období může tlak klesat vlivem rozdílu teplot rychleji. Pamatujte na kontrolu tlaku alespoň jednou za měsíc a vždy dofukujte na předepsaný tlak výrobcem. Zimní pneumatiku nepřefukujte! Sice si tím můžete částečně snížit valivý odpor a tedy i spotřebu paliva, ale výrazně se omezí styčná plocha gumy s vozovkou a to může mít fatální dopad na jízdní vlastnosti. Vyvážení kol je také velmi důležité. Nevyvážené kolo generuje vibrace, které se přenáší do řízení a především do podvozku, čímž se může snižovat životnost podvozkových komponent.

Zapomínání na kontrolu rezervy

Motoristé také nekontrolují stav své rezervy. I když ji nepoužívají, může v ní klesat tlak a není nic horšího než píchnout, přezout auto a zjistit, že i rezerva je prázdná.

Špatné skladování pneumatik

Motoristé si také doslova ničí pneumatiky špatným skladováním. Někdo je prostě jen hodí do sklepa nebo na půdu, případně je dokonce nechá venku působení proměnlivému počasí! To pneumatiky dočista zničí. Pneumatiky musí být uloženy na suchém, temném a chladném místě s pokud možno stálou teplotou a vlhkostí. Pneumatiky musí být rovnoměrně zatíženy a nesmí na nich nic stát. Jinak hrozí, že se zdeformují a budete je muset vyhodit. Vhodné je také pneumatiky před uskladněním ošetřit konzervačním přípravkem pro údržbu pneumatik. Kdo skladuje celé ráfky, měly by být umyté, dofouknuté klidně na větší než předepsaný tlak a uložené pokud možno vodorovně na suché zemi, případně zavěšené ve vzduchu. Pokud skladujete pneumatiky na sobě, několikrát je za sezónu otočte, ať není spodní pneumatika trvale vystavena tlaku zbývajících tří.

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary