Máte auto v polopřevodu? Zjistěte, co to pro vás od ledna 2015 znamená

2014-12-29 00:00:00

Ministerstvo připravilo novelu zákona, která má údajně pomoci vyčistit registr vozidel od neexistujících aut. Přesto nová pravidla kladou zejména na obchodníky a kupující další administrativní zátěž a s ní spojené další náklady a poplatky.


Text: Dalibor Žák

Od první ledna 2015 začíná platit nový zákon, který se týká především převodů aut, jejich registrace a fungování registru vozidel. Největší změnou je zrušení institutu tzv. polopřevodů, což je formule, kterou úředníci označují především bývalým majitelem odhlášená a novým majitelem provozovaná, ovšem ještě nepřihlášená auta.

Technicky provozu vozidla v tzv. „polopřevodu“ nic nebránilo, pokud jste měli kupní smlouvu a řádně sjednané zákonné pojistění odpovědnosti z provozu vozidla, nejlépe na své jméno. Zákon sice vyžadoval převedení auta na sebe v nejbližší době, ale v praxi se provozování vozidel v polopřevodu nijak nepokutovalo nebo nekontrolovalo.

Čtěte také: Jak snadno poznat, kolik má auto opravdu najeto kilometrů

Například velká část autobazarů a obchodníků s ojetými vozidly vlastně ani jinak fungovat nemohla. Vykoupené vozidlo bývalý majitel odhlásil, auto bylo ve vlastnictví autobazaru (často s platným povinným ručením) a nový kupující si pak auto přihlásil na sebe. Navíc k převodům a jednání na dopravním inspektorátu stačila neověřená plná moc prodávajícího/kupujícího.

Stát se sice tváří, že chce změnou zákona vyčistit registr vozidel od neexistujících aut (v polopřevodu jich je údajně asi 250 000), ale hlubší prověrka změn naznačí, že jde především o to, jak z lidí vytáhnout peníze za poplatek za ekologickou likvidaci autovraků. Ano, to je ta diskutovaná „ekodaň“, kterou musí kupující zaplatit, pokud chce přihlásit vozidlo splňující horší emisní normu než Euro 3.

Na první pohled se může zdát, že se pro soukromé osoby nic moc nemění, ale není tomu tak. Největší administrativní zátěž samozřejmě spadá na autobazary, které si budou muset vykoupená auta převádět na sebe. Kvůli každému vozidlu tak bude muset obchodník projít kolečkem s evidenční kontrolou a registrací včetně „čekání“ na úřadě. To samozřejmě zvedne náklady, které se projeví do cen ojetin — jak do cen výkupu, tak i do cen při prodeji.

Ovšem i pro soukromé osoby vzniká nová administrativní překážka. Doposavaď to fungovalo zpravidla následujícím způsobem: prodávající a kupující se dohodli na ceně a způsobu platby, kupující odjel s kupní smlouvou a prodávající v nejbližším možném termínu došel na úřad odhlásit auto na jméno kupujícího s plnou mocí a kupní smlouvou. Následně odeslal prodávající kupujícímu velký technický průkaz a ten si pak obstaral evidenční kontrolu a přihlášení vozidla na sebe na příslušném úřadě v místě svého bydliště.

Jak to bude nyní? Oba, tedy kupující i prodávající, budou muset na úřad společně, ale nejprve budou muset na evidenční kontrolu. Úřad pak auto rovnou převede na nového majitele a vydá mu příslušné registrační značky kraje, kde kupující bydlí. Už vidíte, jak budou mít všechny příslušné úřady dostatek značek jiných krajů?

Pokud oba na úřad nemohou, musí jedna ze stran smlouvy dát té druhé plnou moc, ovšem notářsky ověřenou. Takže budou muset oba stejně na úřad, respektive k notáři. Případně mohou obě smluvní strany zplnomocnit třetí osobu, která provede přihlášení na nového majitele. Lhůta pro přihlášení je pak pouze 10 dní.

Tady samozřejmě vyvstává otázka, jak se to bude řešit v praxi, když si lidé mezi sebou kupují auta zpravidla po pracovní době a o víkendech, kdy žádní notáři a nedej bože úředníci nepracují. Obě smluvní strany se tedy budou muset ještě minimálně jednou sejít, což je samozřejmě krajně nepraktické a zdražuje to celé administrativní kolečko — když už ne časem, tak náklady na cestu (a notáře).

A co bude s auty, která budou v polopřevodu i po 31. 12. 2014? Technicky vzato nic, ale nový majitel je musí přehlásit do 30. 6. 2015. Jinak registr automaticky od 1. 7. 2015 auto vyřadí a již nepůjde přihlásit. Ani nebude možné s takovým vozidlem legálně jezdit, i když nevím, jak se to bude při silničních kontrolách hlídat, pokud bude mít vozidlo technický průkaz a pojištění.

Vozy, které budou 1. ledna 2015 dočasně vyřazena z provozu, to jest budou mít značky v depozitu, ale po dobu kratší než 18 měsíců, úřad automaticky překlopí do režimu „vyřazené z provozu“, ale auto bude fakticky existovat a půjde znovu přihlásit. Pokud je vozidlo vyřazené déle než 18 měsíců a vlastník do konce roku 2015 nesdělí, kde vozidlo stojí, bude auto od 1. 1. 2016 automaticky vyřazeno a přestane v systému existovat.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary