Land Rover Discovery Sport 2.2 SD4: první test

2015-02-02 00:00:00

Nástupce oblíbeného Land Roveru Freelander se tak radikálně změnil, že si prý zaslouží i nové jméno. Jak ale Discovery Sport funguje jako auto? To jsme byli zjišťovat v okolí rakouského Obertauernu.


Text: Dalibor Žák, foto: Land Rover

Plusy Mínusy
Poloha za volantem a ergonomie Na sněhu 1800 kg nezamaskuje
Praktičnost a pohodlí Turbodiesely potřebují doladit
Kultivovanost jízdy Nízká preference zadní nápravy
Rozumná spotřeba ESP nejde úplně vypnout
Schopnosti v terénu Ceny jsou dost odvážné
Řídí se stejně snadno jako hatchback V nabídce chybí výrazná motorizace


Automobilka Land Rover se rozhodla trochu změnit svou strategii, aby se stala srozumitelnější. V následujících letech tak budeme mít k dispozici tři jasně odlišené rodiny modelů. Rodina Discovery obsahuje především praktické a univerzální vozy, známá rodina Range Rover pak vozy luxusní a stylové. Třetí bude rodina Defender, kam spadají utilitární a pracovní modely. Tenokrát jsem testoval nejnovější Land Rover Discovery Sport, což je vlastně základní vstupní model do automobilky (pokud nepočítám pracovní Defender). Ačkoli používá podobný technický základ jako stylový Range Rover Evoque, je to auto zaměřené na praktičnost a je také levnější. Evoque, ačkoli je menší a dokonce v základu jen třídveřový, stojí přibližně o 50 000 korun víc. Nad modelem Discovery Sport pak najdete větší a praktičtější Discovery, ovšem jedno mají oba vozy společné - možnost přepravit až sedm cestujícíh, čímž vzniká třeba pro BMW X3 a Audi Q5 velmi vážná konkurence.

Čtěte také: Test ojetého SUV Land Rover Discovery TDV6

Silnou stránkou Land Roverů byly vždycky schopnosti mimo asfalt. Ani nový model Discovery Sport se tradici nijak nevymyká a to, co tohle SUV zvládne mimo zpevněné cesty, bude sotva někdo ze zákazníků potřebovat. Ovšem průběh prezentace novinky, která se začíná prodávat i na našem trhu od 907 500 korun, naznačil, že se tu schopnosti v terénu nestavěly na druhou kolej. Prvně jsem se za volant auta dostal na terénním polygonu v rakouském Obertauernu, kde se musel podvozek auta potýkat nejen s velkým převýšením, kameny a dírami, ze kterých se člověk nevyškrábe po vlastních, ale především s obrovským množstvím sněhu a ledu. Udivilo mne, co tohle auto na naprosto standardních silničních zimních pneumatikách zvládlo. Nájezdový úhel 25° vpředu, 31° vzadu, přechodový úhel 21° a světlost 212 mm poskytují mnohem větší rezervy, než se může zdát. A, jak jsem si několikrát vyzkoušel, větší rána do nárazníků nebo spodku vozu auto nerozhází. Je na to stavěné.

Ačkoli Land Rover tvrdí, že konstrukce podvozku a pohonu, která vlastně koncepčně vychází z malého Range Rover Evoque, je odlehčená a zaměřená na precizní ovladatelnost, stačí se ohnout pod auto a nezůstanete na pochybách. Všechny podvozkové díly a nápravnice jsou masivní a působí, jako by je Land Rover odmontoval z nějakého protiatomového krytu nebo snad odpalovací věže raket Atlas 5. Přesto jsou nápravy převážně lehké hliníkové a třeba konstrukce té zadní je velmi zajímavá. Land Rover totiž model Discovery Sport navrhnul jako sedmimístný, takže vzadu musela zůstat spousta místa pro třetí řadu sedadel a ještě použitelný kufr. Kontrukce hliníkové nápravy tak do interiéru zasahuje skutečně minimálně. Zatímco jsem neměl možnost vyzkoušet brodivost až 600 mm (hloubku vody hlídají senzory v zrcátkách), těšil jsem se také na silnici. Už velké Range Rovery ukázaly téměř nemožnou kombinaci schopností v různých podmínkách.

Model Land Rover Discovery Sport sice nemá vzduchový podvozek, ale díky adaptivním tlumičům dokáže svou hmotu udržet pod kontrolou velmi zdařile. I když byla konstrukce vozu navržena s ohledem na nízkou hmotnost (například na kapotu, střechu, přední blatníky a páté dveře výrobce použil nikoli ocel, ale hliník), pořád má tohle skoro 4,6 m dlouhé SUV hmotnost téměř 1800 kg. Přesto, jakmile se rozjedete a naberete tempo, se vám bude zdát, že řídíte obyčejný hatchback velikosti a hmotnosti Volkswagenu Golf. Řízení je přímé a příjemně lehké, ovšem ne přeposilované. Auto prostě působí lehkým dojmem, na čemž má podíl právě poměrně rychlý převod řízení a dobře nastavený odpor elektrického posilovače. Sice v něm moc odezvy necítíte, ale stejně jako třeba v moderních Volkswagenech se dá celkem dobře odhadovat zbytek trakce předních kol a řidič v auto velmi rychle získá potřebnou důvěru. Horší je to pak v momentě, kdy se člověk například na sněhu, kterého bylo na Obertauernu požehnaně, zapomene a najednou si uvědomí, že neřídí malý hatchback, ale o půl tuny těžší SUV.

Záchranné elektroniky je tu sice požehnaně, ale při brzdění vám nic z toho nepomůže. To je řidič odkázán pouze na trakci pneumatik a přilnavost povrchu. Ovšem pokud jde o funkci při samotné jízdě, je řízení pohonu docela chytré. Předně se Land Rover Discovery Sport snaží rozdělovat sílu mezi obě nápravy. Při rozjezdu jsou nápravy spojeny pro okamžitou zásobu trakce, když bude potřeba. Po překročení rychlosti 30 km/h se ale zadní kola odpojí, pokud řidiči nepožaduje plný výkon a přední náprava neprokluzuje. Odpojí se ale ne jen zadní náprava a diferenciál, ovšem i celý centrální hřídel, takže se minimalizují ztráty v mechanizmu a tím se snižuje i spotřeba paliva. K připojení zadních kol dochází v čase do 350 milisekund podle aktuálních podmínek. Zajímavé je, že k tomu, vedle samozřejmého ABS, ESP a rozdělovače brzdné síly, přidává Land Rover i vektorování točivého momentu. Přibržďování vnitřních kol v zatáčce pomáhá potlačovat nedotáčivost a musím říci, že při dynamické jízdě je ochota auta stáčet se kolem svého středu ohromující. I to se podílí na tom pocitu z lehkosti a agility celého vozu.

Při dynamických zkouškách na uklouzané ledové ploše se z Discovery Sport stane docela hravé a zábavné auto, ovšem dovádění trochu omezuje nevypínatelná elektronická stabilizace. Pokud se k autu chová řidič jemně, dovolí mu elektronika i větší vybočení, ale stačí agresivněji vzít za volant nebo pedál brdy a elektronika hned začne zasahovat. Více než tohle mi ale vadila přeci jen příliš malá preference zadní nápravy. V režimech systému Terrain Response si vyberete ten správný na zvládání terénu, ale pokud jde o opravdové dovádění, ani v nejagresivnějším režimu pro jízdu v písečných dunách se nikdy zadní náprava nezapojuje do akce tak výrazně. Jsem možná moc zvyklý na čitelné a dramatické chování klasických zadokolek, ale zrovna od Land Roveru bych čekal větší ochotu posílat sílu na zadní kola. I čtyřkolky od Subaru nebo BMW mi přijdou v tomto ohledu vstřícnější. Nicméně pokud jde o čistou trakci a schopnost ovládat auto, je Land Rover Discovery Sport naprosto uspokojivý a rozhodně se nejedná o auto, které by se jen odevzdaně táhlo za čumákem.

Ovšem nechme teď extrémní dynamické zkoušky a pojďme na silnici. Co se samotné jízdy týče, je Land Rover Discovery Sport velmi příjemné a kultivované auto. Vnímání pohodlí mám trochu zkreslené, takže bych potřeboval přesednout mezi několika konkurenty, ale dobrá pozice za volantem a skvělé sedačky mne nijak neunavovaly. I akustická kultivovanost je na vysoké úrovni, i když pod zátěží je přeci jen testovaný turbodiesel 2,2 l o výkonu 140 kW trochu hlučnější. Navíc, pokud jedete rychlostí kolem 100 km/h na tempomat a silnice začne mírně stoupat, začne to v motoru nepříjemně rezonovat, jak ho jinak dobrý devítistupňový automat (ano, tahle převodovka má devět rychlostí) drží v nízkých otáčkách. Land Rover o tom ale ví a prý ještě do sériové výroby provede úpravy, aby byl motor klidnější. Navíc se má všechno změnit s příchodem nových motorů řady Ingenium, které dorazí na konci roku 2015. Současné jednotky 2,2 l jsou sice dobré, ale už se jedná o starší motory, které nemají v Land Roverech a Jaguarech budoucnost.

Mohl jsem vykoušet i verzi s manuální šestistupňovou převodovkou a i když jsou dynamické parametry motoru stejné (výkon 140 kW a točivý moment 420 Nm), je verze s manuálem taková živější a nadšenější. Přesto manuál zrychlí na stovku za 10,4 s, automat už za 8,9 sekundy. Možná to dělá větší zapojení řidiče do děje, možná přílišná ochota automatu držet nízké otáčky. Sice bych v takovém autě chtěl raději automat kvůli jeho univerzálnosti, ale je dobré vědět, že ani verze s manuálem není špatná. Vlastně je velmi dobrá a pokud nechcete automatické řazení, nemáte se čeho bát. Se slabší verzí o výkonu 110 kW a točivém momentu 400 Nm jsem nejezdil, ani s benzínovým motorem 2,0 l s přeplňováním a výkonem 177 kW. Bohužel tyto čtyřválce jsou zatím to jediné, co pod kapotou můžete mít. Land Rover Discovery Sport je totiž tak dobré a schopné auto, že by si zasloužilo nějaký výraznější a charakternější motor. Například kompresorem přeplňovaný šestiválec z kupé Jaguar F-Type by mu slušel náramně, stejně tak nějaký výraznější turbodiesel. Ale třeba něco časem přijde, tak se nechme překvapit.

Verdikt

Land Rover Discovery Sport je velmi dobré auto a výborné SUV. Je pohodlné a kultivované na silnici, působí kvalitně a moderně, přesto pro stálé zákazníky značky povědomě a klasicky. Ergonomie je dobře zvládnutá a auto je na svou velikost a zaměření velmi praktické. K tomu ještě přidává velmi dobré schopnosti v terénu, kam se sice z potenciálních zákazníků asi nikdo vydávat nebude, ale je dobré vědět, že tak mohou činit. Discovery Sport tak není moc co zásadního vytýkat, snad jen absenci výraznějšího motoru. Tohle nové auto není jen zdařilou konkurencí pro BMW X3, Mercedes GLK a Audi Q5, ale také velmi lákavá alternativa zavedeným kombi a crossoverům. Cenovou politiku budou muset zákazníci nejprve pochopit. Na první pohled se zdá Land Rover Discovery Sport jak docela drahé auto, ale ve výsledku vychází proti jmenované konkurenci docela výhodně. Samozřejmě se také počítá s tím, že si budou zákazníci připlácet. Pak není problém naspecifikovat cenu auta o nějakých 300 000 korun dráž proti základní ceníkové ceně. Teď nezbývá než zkusit připravit srovnávací test s nejbližší konkurencí.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary