Kupujete ojeté auto? Nečekejte na jaro! Zima vám při výběru pomůže

2015-01-08 00:00:00

Zima přináší zájemci o koupi ojetiny několik zásadních výhod. Především pomůže snadno odhalit, jestli je vybrané auto v dobrém stavu.


Text: Dalibor Žák

S nákupem ojetého auta nemusíte čekat až na jaro, neboť právě nízké zimní teploty dokážou odhalit spoustu problémů vyhlédnutého auta. Využijte proto teploty pod bodem mrazu ve svůj prospěch a kupte si skutečně kvalitní ojeté auto. Jenom to auto, které je v pořádku, i v mrazech bez problémů nastartuje, funguje mu dobře převodovka, elektronika a ventilace. Čím starší auto kupujete, tím choulostivější bude.

Čtěte také: TOP 10 nejčastějších chyb při koupi ojetého auta

Přesto je potřeba zaměřit se i na věci, které naopak dokáže zima zamaskovat. Jednou věcí je lenost kupujících doslova si lehnout pod auto, druhou prověrka chlazení. Právě funkce chladícího systému a také klimatizce se v zimě odhaluje hůře. Existují ale poučky, jak i tohle prověřit v zimním období, pokud jsou teploty pod nulou.

Jak prověřit chlazení?

Při testovací jízdě, která je pro kontrolu kupovaného auta naprosto klíčová, zakryjte kusem kartonu chladič a rozjeďte se. Motor se bude postupně ohřívat a jakmile dosáhne své provozní teploty, měl by ihned sepnout větrák chladiče, protože ho nechladí nápor studeného vzduchu. Ihned ale zastavte a sejměte kryt chladiče, ať nepoškodíte motor.

Horší je to s kontrolou klimatizace. Po testovací jízdě, kdy je motor ohřátý, nechte důkladně prohřát interiér (při tom můžete zkontrolovat, jestli všechny výdechy ventilace dobře fungují). Zastavte, ideálně někde v garáži a nastavte co nejnižší teplotu a zapněte klimatizaci ručně. Kompresor by měl slyšitelně sepnout a začít výdechy foukat typický studený vzduch.

Kontrola podvozku a spodku vozu

Nebojte se umazat! Pokud prodávající nedisponuje zvedákem nebo šachtou pro kontrolu spodku vozu (což většinou soukromí prodejci nemají), lehněte si pod auto. Vemte si proto nějaké „horší“ oblečení, případně podložku, na kterou si lehnte. Prohlédněte důkladně zavěšení, brzdy, výfuk a podobně. Pokud je spodek vozu zanešený sněhem, nechte ho očistit a nic nevynechejte. Právě lenost kupujících a neochota ohnout se pod auto vedou k tomu, že pak přehlédnou veliké problémy.


Nebuďte líní a nechte majitele auto pořádně očistit od sněhu a ledu. Jen tak můžete důkladně prohlédnout karoserii a najít případně jiné odstíny lakování či stopy po poškození.

Zima hraje ve váš prospěch

Startuje auto špatně? Nechytne ani na druhý třetí pokus? Všechno tohle odhalí právě velká zima. Trvejte na tom, aby prodávající auto před vaším příjezdem nestartoval. Zkuste prověřit, jestli je auto odstavené a studené, protože jen tak poznáte, jestli dobře startuje. Pokud vám prodávající dává ke kontrole ohřáté auto, pravděpodobně se snažil něco zamaskovat.

Nejvíce zima trápí naftové motory. Počkejte, až zhasne kontrolka žhavení a zkuste nastartovat. Někdy je potřeba třeba druhý pokus, ale vždy zkuste po žhavení startovat hned, nežhavte několikrát za sebou. Pokud motor nejprve startuje třeba na dva tři válce a pak se rozběhne (a po zahřátí startuje bez problému), bývá problém hlavně v žhavících cívkách.


Naprosto klíčová je důkladná a delší zkušební jízda. Sledujte, co dělá teplota motoru, jak funguje řazení a vyzkoušejte všechny klíčové funkce auta. Také zkuste funkci ABS a pohonu všech kol, v zimě určitě nebude problém najít kus kluzké silnice.

Pokud diesel nenaskočí vůbec, zpravidla bývá problém v palivovém vedení, ve kterém může být zamrzlá voda. Moderní diesely mívají vyhřívané palivové vedení, hodně také udělá aditivum pro odlučování vody z nafty. Právě na kvalitě paliva velice záleží. Zamrzlý palivový filtr se dá řešit ještě snadno a levně, ale poškozené palivové čerpadlo je několikatisícová investice. Poslouchejte, co motor dělá. Mráz pomůže lépe odhalit unavený dvouhmotový setrvačník.

Když motor běží na volnoběh, sešlápněte spojku a poslouchejte, zda klepání nezmizí. Pokud ano, je na vině právě setrvačník. Jeho výměna může klidně přijít i na dvacet tisíc korun nebo více. Při zkušební jízdě se snažte ověřit funkci ABS a systému pohonu všech kol. Právě v zimě bývá jednodušší najít povrch se zhoršenou adhezí, tak se nebojte vyzkoušet všechny systémy. Najděte si ale rovnou a uklizenou silnici, ať se můžete zaposlouchat do podvozku, zda nic neklepe. Na silnici s lepší adhezí se také dají lépe odhalit vůle v podvozku a v řízení.

Doporučujeme: Nejčastější chyby při výběru a koupi nových kol a pneumatik

V mrazech rovněž vyzkoušejte centrální zamykání, otevírání oken a další věci, které řídí elektronika a které se mohou i mechanicky zaseknout. Právě zámky, stahování oken či elektrické otevírání kufru může v nízkých teplotách zatuhnout a přestat fungovat. Vyzkoušejte také vyhřívání sedadel a elektrické vyhřívání oken a zrcátek.

Pokud auto i v teplotách hluboko pod nulou dobře nastartuje, dobře řadí, příjemně se řídí a všechna elektronika mu funguje, pravděpodobně se jedná o kvalitní ojetinu. Nezapomeňte proto na důkladnou prohlídku a využijte zimu ve svůj prospěch.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary