Kupujeme kabriolet - co prověřit ?

2011-06-15 00:00:00

Slunečné dny doslova vyzývají k jízdě v kabrioletu. Ještě ho nemáte, ale chystáte se jej pořídit? A víte na co si dát pozor? Poradna Věci automobilové dá odpověď.


Text: Milan Jirouš, foto: Pavel Foltýn

Koupě kabrioletu je od pořízení běžného uzavřeného osobního vozu trochu odlišná. Sice zde existují stejné hrozby v podobě problémů s doklady, původem vozu, či technickým stavem podvozku nebo agregátu, ale navíc mohou nastat potíže plynoucí z pohyblivé střechy a menší tuhosti karoserie.

Než začnete kabriolet vybírat, je třeba si ujasnit několik důležitých detailů. Máte garáž? Jestli ne, bude lepší volbou takzvané kupé-kabrio vybavené střechou z pevných dílů. Ta dokáže nenechavcům bránit ve vniknutí do vozu stejně jako pevná střecha běžného osobáku. V tomto směru se s ní plátěná střecha klasických kabrioletů nemůže rovnat. Střecha z pevných dílů má navíc výhodu v lepší aerodynamice. Natažená plátěná střecha často vydává při jízdě vyšší rychlostí aerodynamický hluk, což snižuje cestovní komfort. Důležitý je také počet míst. Kabriolet nemusí být pětimístný, a to ani pokud vychází z modelu, který je ve všech ostatních karosářských variantách pro pět cestujících. Častá je čtyřmístná konfigurace verze se skládací střechou.

Počítat musíte i s menší torzní tuhostí karoserie. Ta se více kroutí, což nepříznivě ovlivňuje jízdní vlastnosti. U některých vozů je to znát více, u jiných jen velice málo. Důsledkem kroucení karoserie ale mnohdy bývají různé pazvuky v interiéru. Samotná střecha může být sestavena až z několika set součástek. Například kupé-kabriolet Volkswagen Eos má střechu z pěti velkých dílů, které tvoří celkem 470 součástek! Proti tomu jsou střechy vozidel s klasickou plátěnou střechou jednodušší. I u nich ale hrozí závada mechanismu stahování. Většinou se však objevují úplně jiné potíže. U automobilů s plátěnou střechou bývá nejčastějším problémem její stav. Dobře prohlédněte zejména švy a také místa spoje se zadním oknem, kde může pronikat voda. Někdy nefunguje motor elektrického ovládání střechy, stává se tak třeba u Fordu Escort Cabrio. Na vině přitom nemusí být vadný motor. V případě elektrohydraulického mechanismu to může být dáno chybějící olejovou náplní.

U kupé-kabrioletů si ohlídejte stav pevných střešních dílců, zda nenesou známky poškození například o nízký strop garáže (střecha se při manipulaci o něco zvedne). Nejčastěji ale bývají potíže se zámky střechy v rámu čelního skla. Následkem kroucení karoserie se střecha mnohdy křivý a pak při natahování nechce zapadnout do ukotvení. Hodně tímto neduhem trpí třeba Renault Mégane Cabrio. Děje se tak ale i u roadsteru Opel GT, kterým má plátěnou střechu. Ale zpět ke kupé-kabrioletům. Za nefunkčností elektrické střechy také někdy stojí vadná pojistka v zavazadelníku u vozů, které musejí mít zataženu roletku oddělující zavazadlový prostor od části určené pro složenou střechu. Například v Peugeot 206 CC je pojistka mnohdy ulomená, což je následek manipulace s přepravovanými předměty v zavazadelníku.

Ať už si vyberete kupé-kabrio, nebo klasický kabriolet, důkladně zkontrolujte všechna těsnění střechy okolo oken a rámů. Zejména u bezrámových skel předních dveří se někdy objevuje průnik vody do interiéru. Než s nově pořízeným vozem vyjedete, dobře se seznamte s nouzovým postupem při nefunkčnosti elektrické střechy. Na studování návodu v případě nenadálého deště a závady střechy už nebude čas. Toto riziko lze minimalizovat, pokud s vozidlem po koupi navštívíte odborný servis. Právě jeho návštěvu důrazně doporučujeme. Střechu si nechte zkontrolovat a mechanismus promazat. Pokud údržbu nepodceníte, můžete ušetřit nemalé náklady za opravu, které se tak vyhnete.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary