Kia Sportage má po faceliftu nové motory a dieselový hybrid (první dojmy)

2018-07-11 00:00:00

Vyzkoušeli jsme modernizovanou Kiu Sportage s novými pohonnými jednotkami a hlavně revolučním naftovým hybridem.


text: Dalibor Žák, foto: Kia

Kia Sportage patří mezi velice žádaná a hlavně povedená SUV. Už minulá třetí generace znamenala pro automobilku kvalitativní revoluci a v testu ojetiny jsme si ověřili, že i po letech je to pořád dobré auto. Nová generace má tak na co navazovat a zatím se jí to daří. Nyní má za sebou čtvrtá generace Kie Sportage facelift a ten se dotkl obvyklých věcí. Vůz má nová full-LED světla, nové barvy, nová kola, nový infotainment s vylepšeným dotykovým displejem a nové prvky výbavy, například adaptivní tempomat s funkcí stop-and-go, který hlavně v koloně funguje perfektně. Adaptivní funkci lze i přepnout na funkci pasivní, což je skvělé. Hlavní novinky se ale v rámci faceliftu odehrávají pod kapotou. Kia Sportage totiž dostala poprvé naftový hybrid, který je pro značku revoluční. Má totiž sloužit jako záchranný kruh potápějícím se dieselům v Evropě.

Na rozdíl od full-hybridů, jakým je třeba Toyota Prius, používá Kia jednodušší mild-hybridní systém s kompaktním řemenem poháněným startér/generátorem, který nahrazuje klasický startér a pomáhá motoru podle potřeby, především při akceleraci, výkonem až 12 kW. Energii bere z kompaktního akumulátoru, který je umístěn pod podlahou v kufru. S kapacitou 0,44 kWh je baterie velmi malá a v kufru skoro žádné místo nezabírá. Nabíjí se rekuperací při brzdění nebo zpomalování jako u všech hybridů a elektrických aut. Právě řemenový startér/generátor se stará o nabíjení. Pro uživatele/řidiče je pak ale důležité především to, že Kia Sportage 2.0 CRDI s mild-hybridem funguje jako naprosto konvenční auto nevyžadující žádné ústupky nebo změny zvyků. Pokud by vám nikdo neřekl, že je tohle hybrid, patrně byste si toho ani nevšimli.

Čtěte také: Kia Ceed v nové generaci pořád nabídne atmosférický motor

Výkon tohoto systému je 136 kW (185 k) a točivý moment dosahuje na 400 Nm. Těžko lze posoudit, jak by se motor choval bez hybridní asistence a jakou by měl jinak spotřebu, Kia uvádí úsporu 7 % podle nové normy WLTP. Porovnat to nemůžeme, protože bez hybridu se vrcholná dvoulitrová nafta prodávat nebude. Lze si ale všimnout, že od volnoběhu se motor roztáčí ochotněji než běžné dvoulitrové diesely trpící přirozeným turboefektem. Jinak se ve čtyřkolce a s novým osmistupňovým automatem projevuje jako... No jako dvoulitrový diesel ve čtyřkolce a s osmistupňovým automatem. Jede slušně, v levém pruhu na dálnici má dostatečnou výkonovou rezervu, ale zároveň nezní utrápeně a je ve skutečnosti na poměry dieselů klidný a kultivovaný. Je to dobrý motor a modernizovaná Sportage je s ním velice příjemná.

Během seznamovacích jízd v okolí německého Frankfurtu nad Mohanem nás překvapila také nová odlehčená naftová šestnáctistovka, která je tichá a kultivovaná, i když v základním provedení o výkonu 85 kW (115 k) a točivém momentu 280 Nm uspokojí spíše klidnější řidiče a nelze od ní čekat dynamické zázraky. Ale je to také velice povedený motor, který by třeba s menším a lehčím Ceedem cvičil rozhodně lépe. Kia zatím ještě nezveřejnila ceny. Pro českého zájemce nemá hybrid s nižšími emisemi takovou váhu jako pro kupující v zemích, kde se podle spotřeby a emisí určují dodatečné daně. Ovšem modernizovanému SUV sluší a vlastně se vylepšené Kii Sportage nedá nic zásadního vytknout. Důležité věci dělá na výbornou, skvěle se v ní sedí, je pohodlná a neobtěžuje nebo nerozčiluje řidiče zbytečnými chybami. Ve své třídě je to jedno z nejlepších nových aut. Teď jen počkat na to, jaké ceny automobilka u nás nastaví.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary