KIA Optima Hybrid - dostane se na evropský trh ?

2011-03-08 00:00:00

Jednou z očekávaných ženevských premiér bylo i představení hybridního modelu Optima automobilky KIA. Ačkoliv byl tento model vyvinut pro americký trh, dá se očekávat, že se model objeví v modifikované podobě i v Evropě.


Text: Pavel Foltýn, foto: KIA

Několik týdnů po světové premiéře na Los Angeles Motor Show ve Spojených státech představila Kia svůj zbrusu nový sedan Optima Hybrid poprvé také před evropským obecenstvem na autosalonu v Ženevě. Ačkoli byla Kia Optima Hybrid primárně navrhována pro americký trh, přináší nové technologie, které se objeví v dalších sériových modelech Kia po celém světě v průběhu příštích deseti let. 

Kia Optima Hybrid v sobě skrývá inovativní, hybridní pohonnou jednotku, kterou automobilka sama vyvinula. Ta nabízí slušné jízdní výkony  - akcelerace z 0 na 100 km/h za 9,2 s a maximální rychlost 195 km/h - s vynikající spotřebou paliva. V porovnání s běžnou verzí modelu Optima dosahuje o 40,7 % nižší spotřeby. Začátek sériové výroby je naplánován na září 2011. 

Kia Optima Hybrid je osazena paralelním hybridním systémem. Zážehový motor o objemu 2,4 l je spojen s malým elektromotorem a společně pohání přední kola přes šestistupňovou samočinnou převodovku - a to bez tradičního hydrodynamického měniče. Mezi zážehový motor a elektromotor je umístěna speciální spojka, která dovoluje z pohonné větve zcela odpojit spalovací motor, takže sedan může jet, aniž by produkoval nějaké emise. V elektrickém režimu může vůz jet až do rychlosti 100 km/h. Navíc konfigurace celého systému nevyžaduje vysokokapacitní elektromotor a generátor, takže je o to lehčí a levnější.

Při rozjezdu pracuje Optima Hybrid v elektrickém režimu. Jak se rychlost jízdy zvyšuje, hybridní startér a motorgenerátor (HSG) nastartuje zážehový motor, spojka sepne a spalovací motor převezme pohon vozu. Elektromotor se přepne do hybridního režimu a je k dispozici jako sekundární motor (během plné akcelerace a při jízdě do kopce) nebo jako generátor (při jízdě ustálenou rychlostí nebo zpomalování) a v případě potřeby dobíjí baterie. Pokud auto zastaví na dobu delší než několik sekund, zážehový motor samočinně zhasne. Tím se sníží spotřeba a minimalizují emise.

 Při brzdění elektromotor převádí kinetickou energii na elektrickou a ukládá ji do baterií. HSG o výkonu 8,5 kW může rovněž fungovat jako generátor a dobíjet baterie v případě, že úroveň nabití je nízká a auto stojí. Ve všech jízdních režimech, při každodenním ježdění, za všech podmínek, hybridní systém funguje samočinně a sametově hladce. Synchronní elektromotor s permanentním magnetem disponuje výkonem 40,7 koně a točivým momentem 205 N. m v rozmezí 0 až 1400 min-1. Kombinace elektromotoru a spalovacího motoru hybridního systému má celkový výkon 209 koní a maximální točivý moment 265 N.m.

Lithium polymerové baterie použité v modelu Optima Hybrid vyvinula Kia ve spolupráci s LG Chem. Nové lithium polymerové baterie jsou ideálním řešením pro použití v automobilech a poskytují optimální vyváženost mezi výkonem, kapacitou a tepelnou stabilitou. Jejich spolehlivost a je natolik dobrá, že za celou životnost vozu nevyžadují výměnu - minimálně 10 let a 240 000 km.

Kia rovněž upravila šestistupňovou samočinnou převodovku známou z konvenční verze Optimy. Tradiční hydrodynamický měnič momentu je nahrazen elektromotorem a vysoce efektivním olejovým čerpadlem. To dovoluje jízdu v EV režimu, maximalizuje rekuperaci kinetické energie při brzdění a poskytuje lepší odezvu než konkurenční CVT systémy.

Plně paralelní hybridní systém navržený pro Optimu Hybrid je dílem Eco-technologického výzkumného institutu Kia nedaleko Soulu společně s Výzkumným a vývojovým ústavem v Namyangu a výsledkem jedinečné spolupráce řady středisek Kia po celém světě. Hybridní systém bude dále vyvíjen pro použití v modelech Kia, které budou uvedeny v příštích deseti letech.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary