Kauza emisí TDI je nafouknutá bublina. Pro majitele to nic neznamená

2015-09-30 00:00:00

Aféra s obcházením emisních testů koncernových motorů TDI smrdí něčím mnohem větším. Stojí za tím mocenský boj uvnitř VW? A jak to dopadne na majitele dotčených aut?


Text: Dalibor Žák

Celý motoristický svět nyní neřeší nic jiného než skandál ohledně podvádění při měření emisí vznětových motorů TDI koncernu Volkswagen. V kostce jde o to, že automobilka přiznala, že používala u motorů řady EA 189 speciální software, který pozná, že auto jede ve zkušebně a upraví řízení motoru tak, aby vyhověl přísné americké emisní normě pro naftové motory Tier 2. Podle ní je totiž dovolený obsah emisí NOx ve výfuku jen 0,06 g/km. Volkswagen tak díky tomu prošel homologačním testem a dostal v USA razítko „Clean Diesel“, aniž by musel používat drahou selektivní katalytickou redukci, tedy vstřikování močoviny do výfuku. Jedna taková „hračka“ totiž stojí zhruba 335 dolarů na auto. A to bylo pro VW evidentně moc.

Aféra TDI ale smrdí. A teď nemysleme na to, co dýcháme, ale čím to celé zavání. Jde snad o mocenský boj uvnitř VW? Snaží se někdo cíleně poškodit dieselová auta? Odskáčou to všichni motoristé? Co vlastně mají dělat ti, kteří s inkriminovanými auty jezdí?

Doporučujeme: Test ojetého SUV Škoda Yeti

Abychom ale pronikly do problematiky hlouběji, musíme se podívat do historie. Vznětové motory v osobních autech byly ještě před nějakými třiceti lety vzácností a někdy na počátku 90. let 20. století tvořily v Evropě jen asi 10 % tržního podílu. V zámoří a jinde ve světě je nafta nadále na pokraji zájmu v osobních autech, ale Evropa se pak do dieselů zamilovala a dnes tvoří asi 55 % tržního podílu. Proč? Kvůli politikům, kteří se podepsáním Kjótského protokolu zavázali snížit emise skleníkových plynů, především pak CO2. Auta a jejich majitelé se staly snadným cílem. Benzín byl zatížen vyššími spotřebními daněmi, nafta naopak zůstala větších zásahů ušetřena. Daně se začaly odvíjet podle emisí CO2 a to logicky začalo nahrávat dieselům, především těm malým, které mají z principu věci menší spotřebu a tedy i emise CO2. Ty jsou totiž vázané přímo na spotřebu.

Evropští motoristé tak na naftu nepřešli proto, že by ji měli rádi, ale proto, že je k tomu nutil stát zdaněním. Za malý turbodiesel například o objemu 1,3 až 1,6 litru a spotřebě do 4 litrů na 100 km tak platili mnohem menší daně než za srovnatelný benzín se spotřebou osm litrů na 100 km. Automobilky pak začaly auta ladit tak, aby snižovaly jejich spotřebu. Vedle mechanických záležitostí, jako jsou dlouhé převody absolutně otupující dynamiku nebo pneumatiky s nízkým valivým odporem a také mizernou přilnavostí, se do hry vložila ve velkém elektronika a programování chodu motoru. Automobilky přesně ví, jak probíhá cyklus měření spotřeby a CO2, proto jsou motory nastaveny tak, aby při jeho měření měly co nejmenší hodnoty sledovaných veličin. Jenže v reálném světě se jezdí jinak a majitelé downsizovaných přeplňovaných motorů najednou zjistili, že jejich aut nejezdí za slibované čtyři litry, ale třeba za šest, sedm nebo osm litrů.

A ruku v ruce s tím jdou i emisní normy Euro. Když se podíváme do historie, normy Euro byly vždy benevolentnější k dieselům. Zatímco napříkald benzínové motory už od normy Euro 4 musí vypouštět maximálně 0,06 g/km NOx, v případě dieselů to bylo nejprve 0,25 g/km, pak 0,18 g/km u normy Euro 5 a až nyní s normou Euro 6 je to 0,08 g/km. Norma Euro 5 ve velkém nutila výrobce přejít na filtry pevných částic, strášáka naftových ojetin. Norma Euro 6 pak ve velkém přináší již zmíněnou selektivním katalytickou redukci, tedy ono vstřikování močoviny. To všechno samozřejmě platí koncový zákazník. Jinak už ale nemůže naftový motor takto nastavené emise plnit. Jenže i tak motor vždycky musí plnit emise podle nějakého předem nastaveného měřítka, při jednotných testech. Toho lze ale dosáhnout jen v laboratoři, nikoli v proměnném reálném provozu.

Čtěte také: Test ojetého kombi Audi A6 Avant 3.0 TDI

Volkswagen tedy americké normy obešel tak, že jeho řídící jednotka poznala okamžik, kdy auto prochází měřením (netočila se mu zadní kola, netočilo se volantem atd.) a upravila podle toho chod motoru, který byl zřejmě neopakovatelný v běžném provozu, ať už šlo o reálnou spotřebu nebo třeba o výkon a bezpečnost. Případně o spolehlivost, což je ta pravděpodobnější varianta. My ale zatím nevíme, čeho se Volkswagen dopustil v Evropě. Neexistují přesná čísla a nějaké tvrzení, že motory VW v Americe překročily v reálném provozu emise o pěti až čtyřicetinásobek dovolených hodnot, má stejnou váhu jako říkat, že dnes je venku o pět stupňů chladněji než ukazuje dlouhodobý průměr. A pak se ptát, co s tím bude příroda dělat. Otázkou zůstává, proč se vůbec Volkswagen přiznával. Měření v laboratoři je jedna věc, reálný provoz druhá. To snad musí být jasné každému a ve výsledku mají máslo na hlavě všichni, dokud se nezačnou emise a spotřeba měřit podle reálného scénáře s větším podílem plného zatížení motoru a plných provozních otáček. Nikdo přece nemůže dosáhnout stejných hodnot na silnici a v laboratoři.

Důležité ale je, že pro majitele dotčených aut, po celém světě je jich až 11 milionů, to vlastně nic neznamená. Jejich auta jsou legální a mohou s nimi jezdit. V Evropě se dokonce ani neví, které motory plní a neplní, jsou to všechno jen domněnky a ze strany automobilky předběžná opatření. Pokud tedy máte koncernové auto s motorem 1.2 TDI, 1.6 TDI nebo 2.0 TDI konstrukční řady EA 189, který plní normu Euro 5 a má vstřikování common-rail, nevěšte hlavu. Normálně jezděte a případně počkejte, jestli vám přijde výzva k návštěvě servisu. Úprava řídící jednotky má věci napravit, ale o dynamiku nebo spotřebu se nebojte, ani o bezpečnost. Vaše auto bude jezdit stále stejně. Můžete ho i normálně prodat nebo naopak koupit, ani to nic neznamená. Dokonce můžete celou věc ignorovat a jezdit dál, což je asi to nejlepší, co můžete udělat. Nemějte strach ani z měření emisí na STK a EK, protože tam se měří kouřivost a nikoli obsah NOx ve výfuku. Jezděte dál a nad celou aférou mávněte rukou. Je to jenom bublina.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary