Jak dobře vybrat a koupit ojeté auto s automatickou převodovkou

2015-12-30 00:00:00

Samočinné řazení je stále populárnější a na chuť mu přicházejí i konzervativní řidiči. Nabídka na trhu ojetin s automatem je také veliká. Takže jak se v tom vyznat?


Text: Dalibor Žák

Především ve větších SUV a luxusnějších vozech už ani jinou než automatickou převodovku dnes nedostanete. Samočinné řazení se ale dostává postupně do všech tříd vozů a dnes není výjimkou ani u běžných spotřebních modelů a malých aut. Poptávka po automatech nyní roste i v segmentu malých a městských vozů. Nabídka ojetých aut s automatickou převodovkou je tak velmi široká a zatímco dříve bylo poměrně obtížné nějaké auto s automatem vůbec najít, dnes máte výběr velmi snadný. Před koupí byste se ale měli seznámit s různými typy automatických převodovek a dozvědět se, které jsou dobré, které horší a kterým byste se raději měli vyhnout, případně byste měli při jejich koupi postupovat velmi opatrně.

Pro moderní automatické převodovky neplatí stará klišé o tom, že výrazně snižují dynamiku vozu a kazí spotřebu. Moderní automaty jsou velmi efektivní a ve výsledku dokážou méně zkušeným řidičům se spotřebou paliva a reálnou dynamikou naopak pomoci. Spousta lidí má problém řadit podle sluchu, před předjížděním si neumí podřadit na správnou rychlost a neumí snížit provozní otáčky tak, aby auto nemělo zbytečně vyšší spotřebu. S tím právě automat pomůže a i když z principu funkce mají některé automatické převodovky vyšší mechanické ztráty, na reálné spotřebě paliva to tolik znát nebude. Moderní automat ale ocení i řidič, který nemá s řazením problém. Dnešní převodovky jsou totiž komfortní, pohotové a navíc často nabízejí možnost manuálního řazení například tlačítky na volantu. Některé sportovní vozy dnes dokonce už ani bez automatu nekoupíte.

Čtěte také: Test ojetého kombi Volkswagen Passat 2.0 TDI

Vraťme se ale k běžným spotřebním vozům. V nich najdete nejčastěji čtyři typy automatických převodovek. Obvyklou je převodovka s hydrodynamickým měničem, která patří ke standardní výbavě především luxusnějších vozů. Její nevýhodou je velikost a větší mechanické ztráty prokluzujícího měniče, proto se používá především ve větších vozech a v SUV. Najdete ji ale i v menších autech, například vozy koncernu Volkswagen ještě poměrně nedávno používaly šestistupňový automat Aisin. Ten najdete ve Fabii druhé generace, v starších Octaviích, Golfech a podobně. Dnes se hojně používá i dvouspojková převodovka, která kombinuje komfort klasického automatu s mechanickou účinností mechanických převodovek. Některé menší vozy používají ale i elektronicky ovládanou mechanickou převodovku, kde funkci klasické spojky obstarává počítač a řidič řadit nemusí. Posledním typem jsou planetové převodovky nebo variátorové převodovky CVT s nekonečně proměnným převodem. Ty najdete především v hybridech nebo malých městských vozech.

Pokud kupujete ojeté auto s automatem, dobře si rozmyslete, jak velké auto chcete a kde budete nejčastěji jezdit. Pro městský provoz je z hlediska své konstrukce nejvhodnější právě klasický automat s hydrodynamickým měničem. Je komfortní, řadí plynule a nevadí mu popojíždění v kolonách. Řidič vlastně v koloně popojíždí jen povolením pedálu brzdy, ani nemusí šlapat na plyn. Podobně fungují i převodovky CVT, ale z dlouhodobého hlediska bývá klasický automat spolehlivější. U převodovek CVT dochází často k poruchám řemenového systému a servis bývá nákladnější. Klasický automat pak potřebuje jen zhruba každých 60 000 km vyměnit olejovou náplň. Při testovací jízdě sledujte chování automatu. Musí reagovat na prudké sešlápnutí plynu okamžitým podřazením na nižší rychlosti a při akceleraci mu nesmí příliš kolísat otáčky. Moderní automaty řadí plynule a prakticky neznatelně, výrazné cukání není u moderních automatů obvyklé.

Doporučujeme: Test ojetého hatchbacku Opel Astra 1.6 AT

V některých menších městských vozech najdete poměrně často robotizovanou převodovku, což je klasický manuál, jemuž ale spojku ovládá elektronika. Výhodou jsou nízké mechanické ztráty a prakticky stejná provozní spotřeba i dynamika jako u ruční převodovky. Nevýhodou je pak ale cukání při řazení a nižší celkový komfort. Pokud kupujete auto s tímto typem převodovky, zaměřte se rovněž na chování při řazení. Zejména při rozjezdu nesmí spojka příliš dlouho prokluzovat a pokud akcelerujete, rozhodně nesmí docházet ke kolísání otáček, to svědčí o opotřebované spojce. Podobně to poznáte u moderní dvouspojkové převodovky, kterou znáte například pod zkratkami DSG nebo pod označením Powershift. Opotřebovaná dvouspojková převodovka se často projevuje kolísáním otáček při pozvolné akceleraci, což je nežádoucí. Také se někdy z převodovky ozývají podivné chrčivé zvuky, to rovněž svědčí o opotřebení. Některé dvouspojky potřebují měnit olej v předem nastavených intervalech, jiné pracují se suchými spojkami. Ty jsou obvykle méně spolehlivé a nehodí se tolik na popojíždění po městě. Jsou ale vhodné do sportovních vozů.

Moderní automatická převodovka, ať už je jakékoli konstrukce, nevyžaduje od řidiče nějaké zvláštní ústupky. Stačí si jen zvyknout na její chování, ale brzy se naučíte odhadovat, kdy převodovka řadí a jak reaguje na různé situace. Snad je jen potřeba pohlídat si předepsané servisní úkony. Právě zanedbaná výměna olejové náplně v převodovkách bývá nejčastějším problémem automatů a majitelé si tak zbytečně zkracují jejich životnost. Také je dobré si vyzkoušet několik různých typů převodovek, ať víte, která vám vyhovuje nejvíc.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary