Ford Focus ST kombi - překvapení pro evropské zákazníky

2011-09-16 00:00:00

Ford přivezl do Frankfurtu nejen dlouho očekávaný sportovní pětidvéřový hatchback Focus ST, ale také jeho variantu kombi. Obě verze si budou moci evropští zákazníci objednat až v roce 2012.


Text a foto: Pavel Foltýn, Ford

Ford si pro premiéru Focusu připravil velmi působivou prezentaci. Žádné auto pod plachtou a "slavnostní" odhalení, ale příjezd ze zákulisí rovnou před oči novinářů. Podle sdělení představitelů značky je nový Focus ST  prvním skutečně globálním sportovním modelem Ford. Díky mnoha inovativním řešením a technologiím je nový Focus ST výkonnější a také hospodárnější než předchozí generace. „Nový Focus ST je pro Ford skutečně vzrušujícím automobilem,“ říká Jost Capito, ředitel divize globálních sportovních vozů. „Je prvním sportovním modelem vycházejícím z designových a technologických předností jednoho z našich nových globálních sériových vozů. Jde o model vytvořený s cílem nadchnout automobilové nadšence po celém světě.“

Více výkonu i hospodárnosti

Focus ST je poháněn zážehovým motorem Ford EcoBoost 2,0 l, který zákazníkům po celém světě nabídne kombinaci vysokých výkonů a hospodárnosti. Lehké celohliníkové pohonné jednotky Ford EcoBoost přinášejí navzdory malému zdvihovému objemu spojenému s hospodárností výkon většího konvenčního agregátu díky kombinaci tří klíčových technologií. Vysokotlaké přímé vstřikování benzínu, přeplňování turbodmychadlem s nízkou setrvačností a proměnné časování sacích i výfukových ventilů (Ti-VCT) tvoří vyspělou spalovací soustavu, jejímž výsledkem je nová úroveň výkonů a hospodárnosti pro zážehové motory Ford. Divize globálních sportovních vozů Ford s pomocí této technologie vyvinula pro Focus ST vysoce výkonnou verzi agregátu Ford EcoBoost 2,0 l, dosahující nejvyššího výkonu 184 kW.

V porovnání s pětiválcovým zážehovým motorem 2,5 l pod kapotou předchozí generace Focusu ST nabízí nový čtyřválec vyšší výkon, nicméně díky menšímu zdvihovému objemu a inovativním technologiím je hospodárnější. Předpokládá se, že EcoBoost 2,0 l sníží emise CO2 nového Focusu ST o více než 20 procent na 169 g/km a ve stejném poměru i spotřebu paliva na přibližně 7,0 l/100 km. Zážehový dvoulitrový agregát se pojí s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou. Divize globálních sportovních vozů věnovala zvláštní pozornost tomu, aby převodový poměr šestého rychlostního stupně dokonale odpovídal charakteru Focusu ST, tedy aby zajišťoval optimální zátah.  

Agresivnější naladění systému TSC dovoluje řidičům Focusu ST ostře sešlápnout plyn až na doraz, a přesto kola při akceleraci najdou dostatečný záběr i na nerovném povrchu nebo na površích s různou úrovní přilnavosti. Systém TSC rozpozná riziko přenosu točivého momentu do řízení a spolu se softwarem elektrického posilovače potlačí jeho projevy natolik, že si ho řidič ani neuvědomí. Dalších vylepšení ve prospěch zážitků za volantem se dočkal ve Focusu ST elektronický stabilizační program (ESP). Řidiči budou mít k dispozici tři režimy ESP, jejichž volba závisí na počasí, stavu povrchu, anebo ochotě řidiče nechat si vypomáhat elektronickými asistenty.

V prvním případě se ESP chová podobně jako inovativní systém nového modelu Focus, i když ve verzi ST má za úkol ještě méně rušit řidiče. Tento standardní režim poskytuje asistenci na jakémkoli povrchu – ať je suchý, mokrý anebo zasněžený – a dodává řidiči jistotu bezpečné jízdy za každého počasí. Volbou druhého režimu, který umožňuje větší míru smyku, se vypíná systém regulace prokluzu kol. Nyní je tato fyzikální vlastnost vozu čistě v rukou řidiče a ESP je naprogramován zasáhnout pouze ve chvíli, kdy to situace nezbytně vyžaduje. Systém ESP může být samozřejmě zcela deaktivován, po čemž se Focus ST odhalí ve své ryzí formě. Řidič tak získá nad delikátním podvozkem plnou kontrolu a může jeho nuance zkoumat na vhodném místě, například na závodním okruhu. Aktivní zůstávají pouze pomocné podsystémy jako dynamické řízení průjezdu zatáčkami (EDCC), které umocňují schopnosti Focusu ST. 

Nový Focus ST se evropským zákazníkům nabídne ve třech různých stupních výbavy: ST1, ST2 a ST3. Tento systém již velmi dobře znají majitelé předchozího Focusu ST ve Velké Británii. Jakkoli se výbavy budou v detailech trh od trhu lišit, ST1 představuje standardní model vybavený základními prvky, jako jsou látková sedadla Recaro, startování motoru tlačítkem, prahy předních dveří s logem ST a standardní zadní lavice ST s loketní opěrkou uprostřed. Focus ST2 přidává částečně kožené čalounění sedadel Recaro a dvouzónovou klimatizaci. Na trzích s volantem umístěným na pravé straně se v ST2 zákazníci dočkají unikátních koberečků ST, automatických světlometů, vnitřního zpětného zrcátka s automatickou clonou a stěračů s dešťovým senzorem, kteréžto prvky jsou v základní výbavě verzí výbavy ST1 pro trhy s levostranným řízením. Vrcholný Focus ST3 obohacuje výbavu o exkluzivní vyhřívaná, v osmi směrech elektricky seřiditelná sedadla Recaro s nastavitelnou délkou sedáku a o nově vyvinutou zadní lavici Recaro. Majitelé verze ST3 rovněž ocení dvojité výbojkové světlomety, které jim umožní vidět silnici před sebou dokonale jasně i v nejhlubší noci.

 

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary