Dovoz ojetiny: vyplatí se to vůbec?

2011-05-16 00:00:00

Mnoho motoristů zvažujících nákup ojetého vozu přemýšlí, zda jej zakoupit na domácím trhu, nebo si auto přivézt ze zahraničí. Vyplatí se to ještě vůbec? A když ano, kam pro něj jet a na co si dát pozor? Jaká jsou specifika jednotlivých trhů?


Text: Milan Jirouš

Poslední dobou nás média masírují zaručenými informacemi o výhodných cenách ojetin na českém trhu a většinou nezapomínají zmínit, že se dovoz aut ze zahraničí už nevyplácí. Ale opravdu je tomu tak? Podle našich zjištění, jenom tak na půl. Záleží na tom, po jakém vozidle zatoužíte.

V případech tuctových modelů si dovozem moc nepomůžete. Pravda, může se vám podařit najít v zahraničí vůz v lepším technickém stavu než u nás, ale určitě na jeho dovozu nic neušetříte. Navíc i náš trh nabízí už řadu vozidel v udržovaném stavu. Problém je spíš ve spořivosti českých motoristů, kteří se spoléhají více na své schopnosti, než aby si zaplatili asistenci odborníka, který by jim s výběrem a prověrkou auta pomohl. Pokud však zatoužíte po vozidle ve verzi, která není v České republice běžná, může být cesta do zahraničí jediným řešením. Jako příklad si můžeme vzít BMW 330d v provedení sedan. Na našem trhu je k mání těchto vozidel jen pár (drtivou převahu má kombi 320d), u většiny navíc už z fotek poznáte značně stočený tachometr a přitom jejich ceny rozhodně nejsou nízké. V Německu pořídíte výrazně lépe, máte větší výběr a navíc seženete vytoužený automobil i v lepší výbavě.

Pokud tedy chcete pořídit vozidlo, které nepatří mezi nejrozšířenější, určitě si zjistěte, v jakém množství se daný model vyskytuje na zahraničních trzích. To uděláte snadno pomocí internetu. „Obrázek o cenách si lze udělat po navštívení serverů www.mobile.de a www.autoscout24.de nabízejících ojetiny nejen z Německa, ale i dalších koutů Evropy. Destinace, kam se pro automobil rozhodnete vyjet, je přitom velice důležitá. Každý trh má totiž svá specifika, a bez jejich znalosti můžete snadno naletět. „V Německu se častěji vyskytují podvodné inzeráty. Naštěstí je můžete snadno identifikovat podle podezřele nízké ceny a touze prodávajícího, vylákat ze zájemce zálohu dříve, než auto vůbec uvidí,“ varuje Pánek. Na německém trhu, ale třeba i v Rakousku navíc operuje řada profesionálních obchodníků s ojetinami z východoevropských zemí – zejména z Bulharska a Rumunska. Ti umějí rychle vyhledávat zajímavé nové nabídky, které pak nekompromisně skupují. Výskyt těchto obchodníků ale směrem na západ slábne, a tak se lépe nakupuje ve zcela západní části Německa.

Již zmiňované Rakousko je považováno za ráj dieselů. Většina vozů je zde ve velmi dobrém stavu, ale vyšší ceny české řidiče neosloví. Další oblíbenou destinací je Švýcarsko. Zde najdete především vozy se silnými zážehovými motory a z pravidla v bohatých výbavách. Tomáš Pánek upozorňuje na největší klady tohoto trhu: „Švýcarské automobily bývají ve vynikajícím stavu, navíc zde můžete sehnat některé vozy za opravdu dobré ceny.“ Kolikrát zde narazíte na automobil s poměrně snadno opravitelnou závadou a přitom nekompromisně bezkonkurenční cenou. Někteří zdejší řidiči se takových vozů raději zbaví, než aby se zabývali jejich opravou.

Tím jsme probrali ty lepší trhy ojetin a zbývají nám více či méně problémové destinace. Francie je jednou z těch méně problémových. „Francouzi většinou nemají k vozidlům žádný vztah a podle toho jejich auta často vypadají,“ varuje Pánek. Mnoho ojetých automobilů se na francouzském trhu nabízí různě otlučených a nezřídka i s vytlučenými podvozky, kterým někteří zdejší šoféři nevěnují žádnou péči. Pokud půjde o auto se snadno měnitelnými díly (samostatné čepy přední nápravy, levná ramena či silentbloky), pak může být nabídka zajímavá. Pozor ale na mnohdy drahou plechařinu.

Nizozemí charakterizují různé burzy a aukce. Mnoho takto nabízených vozidel je ale v dost zbídačeném stavu. V Belgii se zase často vyskytují auta, která v České republice nepřihlásíte. Ke skutečně problémovým trhům ale řadíme především Španělsko, Portugalsko a Itálie. Tyto části Evropy spojuje vyšší výskyt kradených vozidel a takzvaných dvojčat (kopie vozu jezdícího v dané zemi nebo jinde v Evropě, určená k vývozu). Nezřídka se objevují také vozy opravené po totálních haváriích. Příznivé ceny ojetin skutečně lákají. Nabízená auta navíc mnohdy vypadají velmi zachovale. Zkušební jízda pak nejednou odhalí značné vůle a opotřebení. Problémem bývá také zanedbaná údržba. „Třeba italští řidiči kolikrát vůbec nemění motorový olej. Setkali jsme se například s Passatem přivezeným z Itálie, který měl při 120 000 najetých kilometrech snad stále původní olej. Motor to samozřejmě nevydržel,“ varuje Lukáš Svah, zkušený automechanik z Brna. Takovéto motory jsou časovanou bombou, i pokud se olej vymění dříve, než pohonná jednotka zkolabuje. „Starý olej se napeče na vnitřní stěny motoru a komplikuje mazání. Takový agregát se více opotřebovává a hrozí u něj poruchy mazání, které mohou mít fatální následky,“ varuje před italskými automobily Svah.

Proto si destinaci pro pořízení ojetého vozu vybírejte s nemalou opatrností. Můžete k tomu využít i některého z dovozců. Vyvarujte se ale nepoctivců nabízejících opravené vraky. Spíše si najděte profesionála, který vás do zahraničí doprovodí a pomůže s výběrem i prověřením auta na místě. Auta, které si sami vyberete a přivezete. Dovozce bude pracovat pouze jako asistent.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary