Dlouhodobý test Peugeot 308: zaměřeno na spotřebu

2012-04-29 00:00:00

Naše ojetá testovací „třistaosmička“ z programu Peugeot vyzkoušené vozy urazila už přes 5000 kilometrů. Jaký dojem na nás udělal motor 1.6 HDi?


Text: Milan Jirouš

Počítadlo celkové ujeté vzdálenosti testovaného Peugeotu 308 ukazuje přes 25 000 kilometrů. To znamená, že v našich rukou tento ojetý automobil absolvoval už přes 5000 kilometrů, což je dost pro hodnocení spotřeby. Právě pověst spořílka motoristy na turbodieselu 1.6 HDi láká. Jaká je realita?

Než budeme hledat odpověď na tuto otázku, řekněme si pár věcí o samotné pohonné jednotce. Jde o motor vyvíjený ve spolupráci koncernu PSA Peugeot Citroën a automobilky Ford. Modrý ovál jej označuje 1.6 TDCi, jedná se ale o tentýž agregát, vyráběný ve stejné továrně, dokonce sjíždí ze stejné linky jako motory pod označením 1.6 HDi. Tato šestnáctistovka (přesný objem má 1560 cm3) se dočkala již několika výkonových variant, naše vozidlo má pod kapotou verzi produkující 68 kW (92 koní) při 4000 otáčkách za minutu s nejvyšším točivým momentem 230 Nm při 1750 ot/min. Jde tedy o druhé nejslabší provedení (základní verze nabízí 66 kW). Přesto agregát pracuje svižně, a to i když pohání ne úplně lehký Peugeot 308. Ten má totiž hmotnost 1410 kg. Automobilka udává spotřebu hatchbacku s touto pohonnou jednotkou v kombinovaném provozu 4,2 litru na 100 kilometrů jízdy. V městském provozu by si měl říct o 5,2 l/100 km a mimo město jen o 3,6 litru na každých 100 kilometrů. Toť papírové údaje, a jaká je praxe?

Turbodiesel 1.6 HDi/68 kW je pocitově typický přeplňovaný vznětový motor. Tím narážíme jak na zvukovou stránku, tak na chování motoru pod plynem. Ne že by byl příliš hlučný, to rozhodně ne. Motor pracuje příjemně utlumeně a ani ve vyšších otáčkách nepůsobí nijak rušivě. Ale zatímco některé diesely podle zvuku poznáte jen s obtížemi, zde lehce klapavý zvuk ihned prozradí, s jakou technikou máte tu čest. Při rozjezdech si můžete všimnout jen minimálního turboefektu, vzápětí motor snaživě táhne. S narůstajícími otáčkami ale pomalu ztrácí dech – přibližně po překročení hranice 4000 ot/min. I to je typické pro většinu turbodieselů, takže motoristé zvyklí na vznětové jednotky nebudou ničím zaskočeni. Udávaný výkon 68 kW může působit poněkud skromně, zejména vezmeme-li v potaz hmotnost vozidla. Avšak v praxi zjistíte, že je pro Peugeot 308 dostačující. Auto jde poměrně ochotně za plynem, a pokud nevyžadujete opravdu rychlé reakce a sportovní chování, nelze nic namítat. Při předjíždění nebo projíždění křižovatek zkrátka musíte přemýšlet, protože zrychlení není vždy zcela ideální. Silnější provedení jednotky 1.6 HDi o výkonu 82 kW už uspokojí i náročnější řidiče.

Ale zpět k testovanému automobilu se slabším motorem. Spotřebu vozu jsme sledovali pomocí palubního počítače. O těch se říká, že měří nepřesně a spotřebu cca o 0,2 litru přikrášlují. Každopádně nabízejí nejsnazší způsob měření spotřeby i porovnávání s jinými vozidly. Jak si vůz vedl? Rozhodně dobře, i když je opravdu znát styl jízdy. Kdo jezdí svižně, turbodiesel o poměrně malém objemu 1,6 litru asi z hlediska spotřeby moc neocení. Ale nepředbíhejme. Současné ceny pohonných hmot motoristy nutí jezdit spíše citlivě s lehkou nohou na plynu. V tomto režimu se nám podařilo dosáhnout spotřeby 5,5 litru v městském provozu. To určitě není špatné, proti údaji udávanému výrobcem je ale námi naměřená hodnota trochu vyšší. Mimo město najdeme ještě větší rozdíly. Ke spotřebě 3,6 l/100 km jsme se opravdu nepřiblížili. Řeč může být o spotřebě jen lehce pod hranicí pěti litrů. Ano, šlo by jet citelně laciněji, ale to by musel mít terén naprosto ideální profil, bez stoupání a nutnosti měnit rychlost jízdy. V kombinovaném provozu si automobil řekne přibližně o 5,2 l/100 km. To jsou hodnoty dosažené při jízdě s lehkou nohou. Kdo bude chtít jet svižněji, musí počítat s údaji zhruba o 1 litr vyššími.

Jen pro srovnání uveďme, že starší turbodiesely 1.9 TDI od koncernu Volkswagen umějí být v určitých jízdních režimech úspornější. Zde se dle našeho soudu projevuje výhoda většího objemu, takže řidič nemusí tolik šlapat na pedál plynu. Stejně tomu bude i u dalších konkurenčních motorů. Kdo tedy jezdí svižně a zatouží právě po tomto motoru, měl by se zamyslet, zda je pro něj turbodiesel 1.6 HDi/68 kW opravdu tou správnou volbou.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary