Dlouhodobý test Peugeot 308: v cíli

2012-09-15 00:00:00

Za více jak půl roku jsme s ojetým Peugeotem 308 urazili přes 10 000 kilometrů. Dlouhodobý test ojetiny je tak u konce a přichází čas na jeho shrnutí.


Text: Milan Jirouš

Nejprve připomeňme, že jsme testu podrobili automobil z nabídky programu Peugeot vyzkoušené vozy. Šlo o mladou ojetinu z roku 2010, která měla před začátkem testu ujeto těsně pod 20 000 kilometrů. Její cena byla přitom o více jak 100 000 nižší, než by stál srovnatelný nový vůz. Značkový program Peugeot vyzkoušené vozy nabízí záruky a garance, jež znamenají jistotu i v případě poruchy a tak může být podobná nabídka pro řadu motoristů zajímavá. Že se ojetina se zárukou vyplatí, jsme se přesvědčili sami. Na servis nás přivedly hned dva problémy. Jedním bylo nefunkční výškové nastavování bezpečnostního pásu řidiče a druhým opravdu nepříjemně vrzající ventilátor rozvodu vzduchu po interiéru. To se počítadlo ujeté vzdálenosti přehouplo přes 21 000 kilometrů. Obě závady vyřídil značkový servis bez problémů a samozřejmě v rámci záruky. Tím byly naše trable u konce a mohlo se dál pokračovat v prověrce auta.

Po celou dobu jsme sledovali jeho spotřebu, protože právě očekávání nízkých provozních nákladů je to, co motoristy vede k méně objemným motorům. V tomto případě jde o turbodiesel 1.6 HDi o výkonu 68 kW, který má pověst spořílka. A k čemu jsme dospěli? Jednotka vyvinutá ve spolupráci koncernu PSA Peugeot Citroën a a automobilky Ford skutečně úsporná je, avšak existují i spořivější agregáty. Zejména z řad o něco starších motorů, u nichž nezvyšuje spotřebu filtr pevných částic. Testovaná pohonná jednotka pracuje úsporně, pokud se spokojíte s běžně podávaným výkonem. Kdo chce svižnější reakce, musí více šlapat na plyn a to se okamžitě odrazí na apetitu agregátu. V řadě situací by tak bylo možné jezdit levněji s výkonnějším motorem. Z tohoto důvodu se nám zdá silnější provedení šestnáctistovky HDi jako daleko lepší volba. Peugeot 308 se slabší jednotkou 1.6 HDi o výkonu 68 kW se v mnoha případech dostává na hranici svých možností. Předjíždění tak musíte dobře zvažovat, a pokud se do něj pustíte, na nějakou výkonovou rezervu rovnou zapomeňte. Slabší šestnáctistovka je prostě dostačující, nikoli zcela ideální. Dlouhodobě jsme v kombinovaném provozu jezdili za 5,2 l/100 km, což je příjemné.

Z hlediska jízdních vlastností jde o vůz pro méně náročné uživatele. Podvozek dobře zvládá nerovnosti, ale v zatáčkách neexceluje. Sportovněji založené řidiče tedy „třistaosmička“ neosloví. Zejména těm by vadilo řízení bez zpětné vazby nebo nepřesné řazení. Nás doháněla k šílenství samočinná aktivace výstražných světel při razantním brzdění – při rychlejší jízdě na klikatých okreskách jsme před každou zatáčkou blikali jako blbci. Tato funkce se naštěstí dá po napojení na počítač deaktivovat, což ocení svižně jezdící motoristé. Škoda, že tak nemůže řidič učinit z interiéru, protože při běžné pohodové jízdě může být samočinná aktivace výstražných světel kladem a upozornit za vámi jedoucí vozy, že se něco nestandardního děje. Bohužel u Peugeotu 308 nelze deaktivovat ESP. Vypínač, který najdete v interiéru je spíše provokace výrobce. ESP se totiž samo zapne vždy při překročení padesátikilometrové rychlosti, nebo pokud si vůz myslí, že jste ji překročili. Tedy i při proklouznutí kol. Takovýto rádoby vypínač pak zcela ztrácí smysl. K vzteku jsou také mělké držáky nápojů na středovém tunelu mezi předními sedadly. Stačí jedno silnější přibrzdění a nápoje letí směrem k palubní desce.

Ale „třistaosmička“ si zaslouží i uznání určitých předností. Jde zejména o dobrou prostornost, takže ani na zadních sedadlech není těsno. Interiér je dobře odhlučněn a zavazadelník hatchbacku nabízející objem 350 litrů představuje průměr třídy.

Na závěr dlouhodobého testu jsme s vozem absolvovali technickou prohlídku ve značkovém servisu. Proběhla naprosto bez závad, ale odhalila kratší životnost třecích segmentů brzd. V okamžik, kdy měl vůz za sebou celkem 30 000 ujetých kilometrů, byly přední brzdové destičky ze 60% pryč, zadní si stály o 20% lépe. Překvapilo nás vyjádření technika, podle něj totiž bude potřeba s destičkami vyměnit i brzdové kotouče! Do celkového nájezdu 50 000 km (pravděpodobně ale dříve) se tedy určitě u tohoto vozu vymění – to nevydržely moc dlouho. Podtrženo, sečteno, Peugeot 308 se během dlouhodobého testu ukázal jako dobrý vůz pro méně náročné motoristy, kteří mu odpustí některé nedostatky. Řidiči vyžadující určitou komunikaci s vozem, sžití s ním, tak aby dokonale vnímali co auto dělá, ti by měli hledat jinde. 

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary