Dlouhodobý test díl II – ŠKODA Yeti 2.0 TDI/103 kw 4x4 DSG

2013-08-27 00:00:00

Ve druhém dílu našeho dlouhodobého testu SUV ŠKODA Yeti 2.0 TDI/103 kw 4x4 DSG  se podíváme na techniku.


Text a foto: Luděk Kortus

Kategorie kompaktních SUV se těší rostoucí oblibě. Dokazují to prodeje v Evropě i snaha automobilek přinášet na trh nové modely. Zajímavým trendem je, že se v této kategorii mírně, ale trvale, zvedá zájem o vozy s předním náhonem. Jako příklady můžeme uvést letošní novinky Renault Captur, Peugeot 2008 nebo Hondu CR-V s novým motorem 1.6 i-DTEC. Trend se zajisté dotýká i rozložení prodejů Škody Yeti. Poměr sil mezi vozy 4x4 a 4x2 byl minulý rok v Evropě 63:37 procentům. Kde se útok předokolek v této kategorii zastaví, lze jen těžko odhadnout. Stálý pohon všech čtyř kol u vozu ŠKODA Yeti využívá systém Haldex 4. generace. Mezinápravovou spojku řídí elektronika, stejně tak diferenciál na zadní nápravě. Díky elektronice může systém přerozdělovat točivý moment dříve, než dojde k prokluzu na přední nápravě. 

Předvídání prokluzu mají na starosti senzory a další systémy v autě. Za běžných podmínek systém posílá k zadní nápravě 5-10 procent točivého momentu. Při rozjezdu se yeti může stát převážně zadokolkou. Zadní elektronický diferenciál také umí poslat až 85 procent točivého momentu na jedno z kol. Motor 2.0 TDI 103 kW disponuje maximálním točivým momentem 320 Nm. Pro Yetiho je možné objednat ještě silnější variantu 125 kW. Volil bych ji, kdybych jezdil často do Německa. Na dálnici s neomezenou rychlostí se hodí každý kilowatt navíc. Pro naše dálnice však bohatě postačí varianta 103 kW. I s ní se dají bez problémů sbírat trestné body. Jízda podle předpisů přináší dlouhodobou reálnou spotřeba 7,0 l/100km. Ta je v relaci s tabulkovou spotřebou 6,5 litru v kombinovaném režimu uváděnou výrobcem.   

Převodovka DSG (Direct Shift Gearbox) se vyznačuje tím, že dokáže řadit bez ztráty výkonu. Skládá se ze dvou dílčích převodovek, z nichž každé náleží jedna spojka. Obě spojky spínají nebo rozepínají podle toho, jaký rychlostní stupeň má být zařazen. Vždy je činná jen jedna převodovka. Ve druhé je již zařazený další rychlostní stupeň, ale spojka není sepnutá. Rychlost změny převodového stupně je tak dána rychlostí sepnutí a vypnutí spojek. Šestistupňová DSG je určena pro vozy s pohonem všech kol. Sedmistupňová převodovka DSG je určena pro vozy s předním náhonem. Za příplatek je možné získat asistenta pro jízdu terénem. Off-Road tlačítko na palubní desce skrývá celý soubor funkcí, které řidiči umožní bezpečněji a účinněji manévrovat v terénu, blátě nebo na sněhu. 

Systém přizpůsobuje charakteristiku motoru a asistenčních systémů pro ztížené podmínky. Jeho součástí je asistent pro rozjezd do kopce, asistent pro sjezd z kopce a pro off-road modifikované funkce ABS,   dále funkce kontroly prokluzu kol ASR a funkce elektronické uzávěry diferenciálu EDS. Aktivace je signalizována zelenou kontrolkou. Pokud je rychlost vyšší než 30 km/h, systém se automaticky deaktivuje. V případě, že se rychlost sníží, systém se opět aktivuje. Yeti s tímto motorem, automatickou převodovkou a pohonem 4x4 je vlastně takový pojízdný počítač. Řidič pouze točí volantem, brzdí (někdy ani to nemusí) a přidává plyn, aniž by si uvědomoval, co všechno se pod ním děje. Cena takto vybaveného vozu by byla 796 000 Kč. Po 20 tisících kilometrech a 9 měsících provozu měl v síti ŠKODA Plus cenovku 599 000 Kč.

 

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary