Čtyřválec? Test BMW X5 xDrive25d

2014-07-23 00:00:00

Velké SUV mnichovské značky prošlo v roce 2013 modernizací. Zajímavou novinkou je použití čtyřválce 25d.


Text: Luděk Kortus

Reakce lidí, kteří se ptali na motor pod kapotou testovaného BMW X5 xDrive25d, probíhaly ve stejném duchu: „na čtyřválec je to těžké“, „nepojede to“ a podobně. Nemohl jsem se jim divit. Jednak neviděli čísla a jednak se nesvezli. Když slyšeli o výkonu 160 kW (218 koní) a maximálním momentu 450 Nm, připustili, že na velké auto by to mohlo stačit. Nakonec každý, koho jsem svezl, byl okouzlen projevem dvoulitrového čtyřválce ve dvoutunovém autě. Nikdo mi neřekl, že to nejede. O autě, které má zrychlení na stovku za 8,2 s a maximální rychlost 220 km/h se to ani říct nedá. Při tomto potenciálu byla reálná spotřeba 7,9 l/100 km.

Čtěte také: Ojeté SUV BMW X5 3.0d (1999 - 2006): I. díl

BMW X5 xDrive25d je o 125 000 Kč levnější než X5 xDrive30d. Uvedení nového motoru je dobrou příležitostí, jak zlevnit vstupní model řady X5 a zároveň reprezentovat schopnost BMW sledovat trendy, v tomto případě snižování objemu motorů. Když porovnám tabulkové spotřeby a emise s xDrive30d, liší se o jednotky gramů a spotřeba o desetiny litrů ve prospěch 25d. Takže za méně peněz stejně muziky. Většina kupujících velkých aut ale ještě nedozrála do stavu, kdy je schopná opustit ideu objemných motorů. BMW zatím nemá ambice vytlačit tímto motorem z pozice nejprodávanější motor šestiválec 30d. Ale lehce tím naznačuje, že jednou přijde doba, kdy třílitry a šestiválce budou považovány za předimenzované.

Testovaný model je příkladem vozu, kde nejde o úsporu pořizovacích nákladů, ale o trend. Majitel volí nejvyšší výbavu a motor s nejnižšími možnými emisemi. Dopřává si M paket, který obsahuje sportovní nárazníky a aerodynamické prvky, litá kola R19, kůží potažený multifunkční volant, zvláštní klíč a spoustu další výbavy. Také si dopřává adaptivní podvozek se čtyřmi možnými režimy jízdy (např. režim SPORT+ umožňuje kontrolovaný smyk) a osmistupňovou automatickou převodovku s pádly pod volantem pro manuální řazení.

Z pohledu dynamického řidiče, nikoli piráta, není motorizace xDrive25d pro provoz na českých silnicích a dálnicích žádným kompromisem.

Srovnání modelů X5 xDrive25d X5 xDrive30d
Základní cena 1 474 200 Kč 1 599 000 Kč
Počet válců 4 6
Zdvihový objem 1995 cm3 2993 cm3
Výkon / toč.moment 160 kW / 450 Nm 190 kW / 560 Nm
Spotřeba / emise 5,8 l / 154 g 5,9 l / 156 g


V dokonale utlumeném voze za jízdy podle předpisů je prakticky nemožné poznat rozdíl. Čtyřválec o sobě dá vědět až při prudké akceleraci a vysokých otáčkách nebo když ho necháte běžet na volnoběh a vystoupíte.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary