Citroen Tubik - možná trochu "too big", ale svezli bychom se...

2011-09-20 00:00:00

Citroën představil zajímavý koncept  luxusního minibusu nabitého technologií, který se plně podřizuje zásadní ideji: navrátit chuť do cestování. Nazval jej Tubik.


V době, kdy se už nemluví ani tak o vzdálenosti, jako o době strávené na cestě, v době, kdy se informace pohybují rychleji než člověk, kdy stejnou trasu lze urazit mnoha různými dopravními prostředky, kdy dávají spotřebitelé přednost především snadnosti, je úkolem pro výrobce automobilů být schopen již dnes nabízet odpovědi přizpůsobené budoucí problematice mobility. Cílem konceptu Tubik bylo nabídnout devítimístný vůz, jehož styl a funkce se nezříkají podstaty reprezentativního moderního sedanu. Týmy designérů značky Citroën se inspirovaly u linií slavného modelu Citroën Type H, kterému veřejnost láskyplně přezdívala „TUB“ (jméno jeho předchůdce), a spojily výrazný a nekonvenční styl vozu s barvami a materiály z vyšší kategorie elegance a komfortu.

Tubik, který má stejný tvar jako jeho slavný předchůdce, nabízí velké rozměry (šířka: 208 cm; výška 205 cm; délka 480 cm) a vejde se do něj 9 osob. Přední část, která je oddělena od hlavního celku, připomíná svým žebrováním vlnitý plech Citroënu Type H a sloupky čelního okna evokují jeho charakteristické hrany. Pro zdůraznění dojmu ochranného pouzdra, který Tubik vyvolává, použili designeři Citroënu dva kontrastní odstíny: kovově šedou barvu trupu obklopuje perleťově bílý odstín přední a zadní části, kde se ukrývá spalovací motor (vpředu) a elektrický motor (vzadu) plně hybridního dieselového pohonu.

Vnější plochy jsou jednoduché, netónované široké panoramatické sklo a široké dveře umožňující přístup k místu řidiče a do prostoru pro posádku jsou do nich velmi nenápadně zabudovány. Dveře řidiče se otvírají jako krovky, zatímco po otočení dveří na pravé straně se uvolní celá boční strana. Řidič se po usednutí za volant vozu Tubik dostává do ultratechnologického prostoru, v němž se vše soustředí na místo řidiče. To je jasně vymezené tzv. „cyklotronem“, jak mu designéři Citroënu přezdívají. Ten seskupuje v kruhovém prostoru sedadlo, pedály, volant a kruhovou lištu průhledového displeje. Na cyklotronu se opakuje šedý hliníkový odstín karoserie konceptu Tubik, aby se tak zdůraznil jeho robustní a ochranný vzhled.

Hlavní pilot je po usednutí do sedadla potaženého plnohodnotnou kůží identifikován pomocí digitálního rozpoznávacího systému. Kolem sebe má všechny informace nutné k jízdě, a to jak v průhledovém displeji ve výši očí, tak na displeji uprostřed volantu. Prostor za sebou kontroluje jak pomocí záběrů z kamery pro snadné couvání, tak z kamery ve zpětných zrcátcích. Prostor pro posádku se nese v tom nejčistším duchu „lounge“, využívá materiálů dokonale odpovídajících stavbě vozu a designu interiéru: měkká plstěná sedadla, hedvábná opěradla a dveřní panely a kožená podlaha. Odstíny barev a nuance materiálů podtrhuje hra světel, která se šíří prostorem. Místo oken je použita tzv. mashrabiya, což je prvek z arabské architektury, který slouží k tomu, aby lidé zevnitř viděli ven, ale ne naopak. K vynikajícímu a přitom diskrétnímu výhledu napomáhá i netónované široké panoramatické okno.

Cestující si mohou podle chuti a potřeb upravit polohu všech tří řad sedadel. Aby byl komfort maximální, je každé sedadlo samostatné. Dvě osoby sedící v první řadě se mohou posadit ve směru jízdy, nebo čelem k ostatním. Na prostřední řadu sedadel se vejdou tři lidé, nebo ji lze překlopit do pozice nízkého stolku, dále složit pod poslední řadu a uvolnit tak místo o velikosti téměř 2 m2, nebo ji dokonce úplně rozložit a vytvořit pohodlnou pohovku. V této poslední konfiguraci se z cestujících stávají diváci, kteří mohou v pololežící poloze naplno vychutnávat velkou multimediální obrazovku.

Tubik se svým velkorysým objemem nabízí výjimečnou prostornost a díky technologii HYbrid4 se mu daří zachovat emise CO2 na úrovni klasického sedanu. Plně hybridní dieselový pohon zvyšuje dojezd automobilu oproti spalovacímu motoru a v režimu 4x4 poskytuje optimální pohyb (přední náprava je poháněna tepelným a zadní elektrickým motorem). Tubik je vybaven 22palcovými koly s pneumatikami „tall & narrow“ s velkou odolností a s velmi nízkou spotřebou paliva. Pro lepší kompromis mezi komfortem a stabilitou využívá Tubik odpružení Hydractive, což je ve světě automobilů zcela unikátní technologie. Světlá výška vozu zůstává díky řízení polohy v reálném čase bez ohledu na zatížení vozidla stále stejná. Při vysoké rychlosti se automaticky sníží, čímž se zlepší aerodynamika, a tím pomůže snížit spotřebu a emise CO2.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary