Captur a Clio - dva Renaulty z jedné líhně

2014-11-04 00:00:00

Oba vozy se nám dostaly k testu se stejným motorem a převodovkou. Přestože stojí na stejné platformě, mají rozdílné charaktery. Za co jsme jim dali body?


Text a foto: Luděk Kortus

Captur - rozměry

Základní vlastností malých SUV odvozených od malých vozů je, že vypadají jako auta o třídu výš. A to zvenku i zevnitř. Přitom captur je o pouhých šest centimetrů delší, o pět centimetrů širší a dvanáct centimetrů vyšší než clio. Když se přesuneme do interiéru, máme v capturu asi o tři centimetry více místa nad hlavou a vzadu dokonce jen o jeden. Vpředu v loktech je širší jen o centimetr. Kufr má o 77 litrů větší objem. Co je však podstatné, že captur má o osm centimetrů vyšší světlou výšku než clio. Lepší rozhled a vyšší kapota jsou hlavním důvodem, proč si myslíme, že jedeme ve větším autě. Je také třeba dodat, že captur váží asi o 100 kilogramů víc. I to má svůj vliv na jízdní vlastnosti a pocitově jej zvětšuje. I když se jedná jen o pár centimetrů, pocit z velikosti auta je úplně jiný.

Čtěte také: Test ojetého MPV Renault Scénic

Clio GT - podvozek

Clio má v porovnání s capturem nižší těžiště a je o poznání mrštnější. U výbavové verze GT se o sportovní naladění postarali technici divize Renault Sport. Na sedmnáctipalcových kolech vykouzlili skvělý kompromis vhodný pro každodenní ježdění i pro ostrou jízdu. Kupodivu jsem vůbec neregistroval, že vzadu je bubnová brzda. Má větší průměr než u jiných výbav clia, ale kotouče vpředu jsou standardní. Nezkoušel jsem, za jak dlouho v GT brzdy zvadnou. V krátkých rychlostních vložkách brzdily stále dobře. Souhlasím s tvrzením, že bubnová brzda není krok zpět, ale že prožívá svojí renesanci. Captur ve výbavě Intens také stojí na sedmnáctipalcových kolech jako GT, má také vzadu bubnovou brzdu, ale naladěním podvozku je poddajnější. Předpokládá se, že se občas podívá i mimo asfalt, takže se více houpe a naklání než GT. Musíte s ním opatrněji do zatáček.

Captur – možnosti individualizace

Automobilky poslední dobou sází na široké možnosti individualizace u malých aut. S každou novou generací se rozšiřují možnosti designu na přání. Zdá se, že se jedná o úspěšný trend a do budoucna můžeme očekávat dnes nepředstavitelné možnosti. Renault nezaostává. Dalo by se říct, že je v této oblasti lídrem. Zatímco clio nemůže mít dvoubarevný lak, budoucí majitel capturu se může vyřádit různými kombinacemi k bílé, černé a oranžové střeše a k tomu sladěnými koly, zrcátky a lištami. Exteriér clia můžete ladit barevnými lištami a koly. Oba modely můžete doladit polepy na karosérii. Interiéry obou vozů můžete měnit pomocí tématických barevných paketů. Captur je v možnostech individualizace variabilnější. Má také odvážněji tvarovanou palubní desku. Počítá se s větším procentem žen mezi zákazníky než u clia.

Clio – výbava

Nové technologie na palubě mají oba stejné. Multimediální systém R-Link s možností online připojení, navigace, kamery, dotykový displej, USB… Captur je mladší, proto se u něj uplatňují některá zajímavá řešení, jako například schránka spolujezdce v podobě jedenáctilitrové zásuvky, do které se vejde třeba notebook. Nebo polohovatelná podlaha kufru či snímatelné a prací potahy sedadel jako náhradní díl. Clio GT naproti tomu vyniká sportovními sedačkami a tlačítkem RS Drive. Kouzelné tlačítko umí přitvrdit muziku. Má vliv na plyn, volant a převodovku. Captur má na stejném místě tlačítko Eco. Nesmím zapomenout na pádla pod volantem, která v capturu nenajdete. Paráda musí být, ale zábava z jízdy také. Tady sbírá body clio.

Motor, převodovka

Tyto díly mají oba vozy společné. Motor 1.2 TCe, benzínový přeplňovaný čtyřválec, dává výkon 88 kW nebo 120 koní při 4900 ot./min. a maximální točivý moment 190 Nm při 2000 ot./min. Dvouspojková automatická převodovka EDC má první čtyři stupně krátké, aby se dobře využil zátah ve městě. Svižnost je společná pro oba vozy. Captur dělá stovku z 10,9 a Clio GT za 9,4. Jízdní vlastnosti captura můžete ovlivnit tlačítkem ECO. Výsledkem jeho občasného zapnutí versus občasného dynamického ježdění byla spotřeba 7,5 litru. Jízdní vlastnosti clia můžeme změnit již zmíněným tlačítkem RS Drive. Do kabiny si k tomu můžete pouštět z reproduktorů až sedm zvuků různých aut. Funkce je dostupná v aplikaci R-sound Effect. Mně se nejvíc líbil zvuk Nissanu GT-R. Proto mi průměrná spotřeba v týdenním testu vystoupila hodně nad 8 litrů.

Na závěr

Oba testované vozy měly podobnou cenovku. Clio GT 447 000 a captur 471 400 Kč. Naše clio GT bylo víc pro kluky a captur zase pro holky. Kombinací barev, kol a doplňků je možné vše úplně otočit. Viděl jsem i clia pro barbíny i ostrého chlapského captura. Malá auta dnes nejsou žádná nuda. Ať žije individualizace. Jen tak dál!

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary