Autosalon Ženeva 2018: Přehled hlavních novinek

2018-03-07 00:00:00

Novinářské prezentace na autosalonu v Ženevě se pomalu chýlí ke konci. Zítra se autosalon otevře veřejnosti, tak si pojďme to hlavní zrekapitulovat.


text: Dalibor Žák, foto: Newspress.co.uk

Audi A6 dorazilo ve své již osmé generaci, což už je pěkná řádka modelů a pořádný historický odkaz. Podle očekávání si nová A6 půjčuje spoustu techniky z většího a luxusnějšího (a také logicky dražšího) modelu A8. Dokonce dostane A6 i prakticky totožné motory výhradně s mild-hybridní elektrickou asistencí. Podle Audi má elektrický startér/generátor snižovat reálnou spotřebu o 0,7 litru na 100 km. Jinak je motorová skladba konvenční, vedle turbodieselů 2.0 TDI a 3.0 TDI nechybí ani benzinový šestiválec 3.0 TFSI. Časem přijde i benzinový dvoulitr, plug-in hybrid a také samozřejmě benzinový osmiválec ve verzi S6 a RS6. Provedení S6 nicméně možná dostane šestiválec z Audi RS5. Zatím není jisté, jak to bude s karoserií kombi označenou jako Avant.

BMW X4 se rovněž představilo v nové generaci a díky nové platformě je o trochu větší auto o plných 50 kg lehčí ve srovnání s předchůdcem. BMW X4 dostane také modernější bezpečnostní a asistenční systémy a samozřejmostí budou rozsáhlé funkce konektivity. Pod kapotou se žádná velká revoluce nekoná, hlavní jádro prodejů potáhnout dvoulitrové turbodiesely ve verzích xDrive20d a xDrive25d o výkonech 140 a 170 kW. Dvoulitrový benzín ve verzích xDrive20i a 30i nabídne 135 nebo 185 kW. Nechybí ani šestiválce, naftový ve verzi M40d má 240 kW a 680 Nm, později přijde ještě benzinový třílitr M40i s parametry 265 kW a 500 Nm.

Hyundai Sante Fe dorazilo v nové generaci i na evropský trh. Automobilka sází hlavně na bezpečnost a vedle moderních systémů hlídajících pozornost řidiče a varujících na blížící se překážku nechybí v Santa Fe třeba systém, který upozorní řidiče, že nechal vzadu někoho sedět. Pod kapotou jsou dvě verze naftového dvoulitru nebo známý diesel 2.2 CRDI, který nabídne až 200 koní výkonu jako vrcholná motorizace na českém trhu. U nás koupíme i benzinový čtyřválec 2.4 GDI, přeplňovaný benzinový dvoulitr nebo šestiválec se v Evropě prodávat nebudou. K dieselům lze mít i osmistupňový automat, benzín má šestistupňovou automatickou převodovku standardně.

Mercedes-Benz třídy A se rovněž představuje v nové generaci, která se zaměřuje především na zlepšení komfortu pro posádku. Sice je unvitř více místa a třída A má větší kufr, ale otázkou bude, jak se do komfortu projeví jednoduchá vlečená náprava vzadu u vstupních motorizací. Podobnou politiku aplikuje třeba koncern Volkswagen, ale u Mercedesu bychom čekali lepší řešení. Třeba i nová Kia Ceed, která se rovněž představila v Ženevě, má vzadu stále nezávislé váceprvkové zavěšení. Pod kapotou třídy A prozatím mohou být tři motory ve verzích A 200, A 250 a A 180d. A 200 má přeplňovanou čtrnáctistovku (120 kW/250 Nm), A 250 pohání dvoulitr s turbem (165 kW/350 Nm). Naftu prozatím spaluje patnáctistovka ve verzi A 180d (85 kW/260 Nm). Přiobjednat lze pohon všech kol a verze A 250 a A 180d mají standardně dvouspojkovou sedmistupňovou převodovku

Peugeot 508 je další důležitou novinkou, která vstupuje do velice konkurenčního prostředí. Proti Passatu, Mondeu, Insignii a Superbu chce Peugeot vyrukovat s moderním interiérem, i když koncept mrňavého volantu plno lidí nemůže vystát. Interiér je uklizený a minimalistický s malým počtem tlačítek, ale spoustou dotykových multifunčkních displejů s vysokým rozlišením. Pod kapotou může být turbodiesel 1.5 BlueHDI nebo dvoulitr BlueHDI. Nebude chybět ani přeplňovaná šestnáctistovka. Peugeot 508 je prozatím jen předokolka, ale časem přijde i hybrid, který bude pomocným elektromotorem pohánět zadní kola.

Porsche Mission E Cross Turismo je vize elektrického crossoveru automobilky Porsche, který se má postavit přesně takovým modelům jako třeba Jaguar I-Pace. Právě Jaguar všem prestižním evropským soupeřům vypálil v Ženevě rybník produkční verzí svého luxusního elektrického crossoveru. Porsche kontruje vysokým výkonem přes 600 koní a navíc slibuje, že pohon bude natolik spolehlivý, že výkon dodá kontinuálně bez bezpečnostního omezení, jak to dělají některé elektromobily, které se po několika prudkých pokusech o akceleraci přehřejí a sníží výkon. V konceptu Porsche nicméně můžeme vidět elektrického nástupce modelu Panamera.

Škoda Fabia se představila prozatím jako facelift stávajícího modelu. Na novou generaci na nové platformě se tak stále čeká. Asi už víte, že motorovou nabídku opustil vznětový tříválec 1.4 TDI a dávno už také nekoupíte motor 1.2 TSI. Základem zůstává atmosférický tříválec 1.0 MPI a doplňuje ho litrový tříválec 1.0 TSI s přeplňováním, který má nově filtr pevných částic. Ano, ten už je i u benzinových verzí. Modernizovaná Fabia dostala LEDky vpředu, nové přístroje a vylepšený infotainment. Rozšíří se nabídka barev, nově můžete mít 18" kola a přibyly třeba USB porty vzadu pro nabíjení mobilu, tabletu a dalších spotřebičů.

Škoda Vision X je již představená vize české automobilky, ze které vzejde první kompaktní crossover z Mladé Boleslavi. Podobné vozy už značky Seat a Volkswagen vyrábí, jsou to crossovery Seat Arona a VW T-Roc. Platformu MQB A0 dostane i příští Fabia, ale co je zajímavé, je uspořádání pohonu. Vision X je hybrid s patnáctistovkou na CNG, která má výkon 130 koní. Elektromotor pohání zadní nápravu a Vision X, které se rozjede na stovku za 9,3 s a pojede až 200 km/h, vlastně nepotřebuje centrální kardan, ačkoli je to čtyřkolka. Produkční verze městského crossoveru s konvenčním pohonem se představí příští rok.

Volkswagen I.D. Vizzion je koncept plně autonomního luxusního elektromobilu, který má nahradit v nabídce luxusní sedan Volkswagen Phaeton. Výkon dvou elektromotorů je 225 kW (306 k) a Volkswagen uvádí, že akumulátor o kapacitě 111 kWh stačí na dojezd 665 km. Na 100 km/h akceleruje elektromobil za 6,3 s a pojede nejvýše 180 km/h. Platforma MEB, která slouží jako technický základ, najde uplatnění i v podobných vozech Audi a Porsche, i když ty dorazí na trh výrazně dříve a navíc nevzládnou, aspoň prozatím, jestli zcela samočinně. Legislativa provoz takových aut stejně ještě plně neumožňuje.

Volvo V60 v nové generaci pořádně narostlo do délky, je o 126 mm delší. Zároveň je ale o 49 mm užší a 57 mm nižší. Kufr se v základním uspořádání zvětšil z 430 na 529 litrů. Pod kapotou může být čtyřválce T5 a T6 o výkonech až 228 kW (310 k). Nebude chybět ani hybrid T8 s výkonem 390 koní nebo slabší hybrid T6 TwinEngine s výkonem 340 k. Dokonce bude i hybridní tříválec. Volvo pořád prodává diesely D3 a D4 (110 nebo 140 kW), i když automobilka přiznává, že vývoj naftových motorů vlastně zastavuje a nebude s nimi již pokračovat. Vznětové verze si tak odlouží svůj životní cyklus a pod kapotou Volva definitivně skončí. Zajímavé je, že Volvo zvládne v rychlostech do 130 km/h teoreticky řídit zcela samo.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary