Audi Urban Concept - další městské vozítko

2011-09-19 00:00:00

Audi představilo ve Frankfurtu koncept dvoumístného elektromobilu určeného především do městského provozu. Přijde ale někdy doba, kdy tahle vozidla budeme reálně potkávat v městských ulicích ?


Osobně si myslím, že nikoliv. A je to škoda. Audi urban concept je totiž ultralehký vůz s uspořádáním interiéru 1+1 určený do přeplněných městských ulic. Má hmotnost pouhých 480 kg a kombinuje prvky závodního vozu, zábavného automobilu a městského vozu. Mohl by se tak stát průkopníkem zcela nové formy mobility. Zábavné, stylové a podle zastánců elektromobility i ekologické.

Kabina studie Audi urban concept nabízí dvě sedadla, která jsou vzájemně mírně posunutá. Střecha se pro nastupování odsune dozadu. Řidič a spolujezdec musí překročit boční stěnu vozidla, jako když se leze do vany – vůz totiž nemá dveře. Velká tělesná zdatnost k tomu není zapotřebí. Nastupování usnadňuje madlo na rámu předního okna a speciální výřezy na povrchu sedadel. Koncepční vůz nabízí prostor pro dvě osoby. Řidič a spolujezdec sedí vedle sebe, ale pravé sedadlo je posunuto o 30 cm dozadu, aby byla zajištěna dostatečná šířka v úrovni loktů a ramen. Sedadlo je pevnou součástí nosné skořepinové struktury, která výrazně snižuje hmotnost. Sedadla jsou pokryta pěnovými sedacími plochami vyrobenými na míru zákazníka, stejně jako v závodním vozu. Bezpečnostní pásy procházejí výřezy v opěradlech sedadel.

Akumulátor je uložen napříč za sedadly. Lithium-iontový akumulátor s hmotností 90 kg má využitelnou kapacitu 7,1 kWh. Dva elektromotory studie dosahují trvalého kombinovaného výkonu 15 kW a poskytují maximální točivý moment 47 N.m. Elektromotory jsou uloženy mezi zadními koly a pohání je prostřednictvím jednostupňové převodovky. Audi urban concept zrychlí z 0 na 100 km/h za 16,9 sekundy a rychlosti 60 km/h dosáhne přibližně za šest sekund. Koncepční vůz se na semaforech rozjíždí dynamicky díky maximu točivého momentu elektromotorů, které je k dispozici od nulových otáček. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 100 km/h. Dojezd v kombinovaném cyklu EU je 73 km. Akumulátor se kompletně nabije z třífázové zásuvky 400 V za 20 minut, resp. za jednu hodinu z domácí zásuvky 230 V.

Proces nabíjení začíná automaticky, jakmile urban concept najede na desku. Střídavé magnetické pole nabíjecí stanice indukuje přes vrstvu vzduchu střídavý proud v sekundární cívce integrované ve vozidle. Tento proud je po příslušné úpravě přiváděn do elektrické soustavy vozidla, kde nabíjí akumulátor nebo napájí elektrické spotřebiče, například topení. Střídavé pole je generováno pouze v případě, kdy vozidlo stojí nad deskou, takže nehrozí žádné nebezpečí pro lidi nebo zvířata. Nabíjení se automaticky zastaví, jakmile je akumulátor plně nabitý. Řidič může nabíjení kdykoli přerušit. Účinnost nabíjení AWC je srovnatelná s ostatními způsoby nabíjení. Nabíjení není ovlivňováno deštěm, sněhem nebo ledem. Nová technologie usnadňuje a výrazně zvyšuje komfort nabíjení elektromobilů. Další vývojový stupeň této techniky může být integrován do dopravní infrastruktury jako sada pro dodatečnou montáž pro garáže nebo soukromá parkovací místa.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary