Audi RS 4 Avant - k dispozici od podzimu 2012

2012-02-24 00:00:00

Audi RS 4 Avant spojuje ve své třetí generaci ohromující výkon s vysokou úrovní každodenní využitelnosti. Jeho motor V8 4,2 litru poskytuje nejvyšší výkon 331 kW (450 k), který je  přenášen na vozovku prostřednictvím sedmistupňové převodovky S tronic a trvalého pohonu všech kol quattro.


Pavel Foltýn

Audi RS 4 Avant využívá vysokootáčkový motor V8, který pohání také model RS 5 Coupé. Ze zdvihového objemu 4163 cm3 dosahuje atmosféricky plněná jednotka nejvyššího výkonu 331 kW (450 k) při 8250 min-1, což odpovídá specifickému výkonu 79,5 kW/l (108,1 k/l). Jeho maximální točivý moment 430 N.m může řidič využívat v rozpětí otáček od 4000 do 6000 min-1. Okamžitě reagující vidlicový osmiválec s červeně lakovanými kryty hlav válců umožňuje modelu RS 4 Avant zrychlit z nuly na 100 km/h za 4,7 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, na přání lze limit posunout na 280 km/h. Motor 4.2 FSI, který je ručně montován v maďarském závodě Györ, spojuje svou impozantní sílu s příkladnou hospodárností. Díky tomu se v průměru spokojí s méně než 11 litry paliva na 100 km.

Také sériově dodávaná sedmistupňová převodovka S tronic přispívá k provozní hospodárnosti svou vysokou účinností a dlouhým převodem nejvyššího stupně. Řidič může ponechat řazení na plně automatickém režimu extrémně rychle pracující dvouspojkové převodovky, nebo může dávat impulzy k přeřazení manuálně prostřednictvím páky voliče či pádel na volantu. V záloze čeká na svou aktivaci funkce Launch Control, která zajistí start s minimálním prokluzem pneumatik sepnutím spojky při otáčkách motoru, jež jsou optimální pro dynamický rozjezd. Nejlepší trakce: pohon quattro s mezinápravovým diferenciálem s talířovými koly

Trvalý pohon všech kol quattro je u modelu RS 4 Avant stejně jako u všech ostatních modelů Audi RS součástí sériové výbavy. Jeho srdcem je mezinápravový diferenciál s talířovými koly, jehož kompaktní a lehká konstrukce mění rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu bez prodlevy, homogenně a v širokém rozpětí. Až 70 procent točivého momentu může být přiděleno přední nápravě nebo maximálně 85 procent zadní nápravě. Základní rozdělení 40:60 % klade důraz na zadní nápravu a umožňuje tak vysloveně sportovní charakteristiku. Samosvorný mezinápravový diferenciál s talířovými koly spolupracuje s elektronickým systémem řízení přenosu točivého momentu na jednotlivých kolech. Jestliže dojde při dynamickém průjezdu zatáčkou k příliš silnému odlehčení vnitřního kola, přibrzdí ho tento systém dřív, než se začne protáčet. Na přání nabízí Audi jako doplněk sportovní diferenciál, který prostřednictvím dvou převodových soukolí aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola.

Podvozek modelu Audi RS 4 Avant se vyznačuje náročnou konstrukcí. Mnoho komponentů pětiprvkové přední nápravy i zadní nápravy s lichoběžníkovým spodním ramenem a samořídicí kinematikou je vyrobeno z hliníku. Posilovač řízení pracuje elektromechanicky v závislosti na rychlosti jízdy, a tím i s nejvyšší účinností. Řízení má strmý převod, zprostředkovává citlivý kontakt s vozovkou a může řidiče podporovat v jeho snaze o udržení požadovaného směru jízdy během brzdění na povrchu s různou úrovní přilnavosti prostřednictvím mírných zásahů do řízení.

Podvozek RS s tuhou charakteristikou snižuje světlou výšku karoserie o 20 mm v porovnání s modelem Audi A4 Avant. Nová 19“ kovaná kola z hliníku se strojově leštěným povrchem a desetipaprskovým designem patří k sériové výbavě a jsou obuta do pneumatik s rozměrem 265/35. Alternativně montuje Audi 20“ kola s pneumatikami 265/30, která mají rovněž nový design s leštěným povrchem v odstínu titanu a s pěti paprsky ve tvaru písmene V. Zákazníci mají na výběr další dvě varianty kol s pětipaprskovým designem ve stylu rotoru. Za velkými koly jsou umístěny kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, které mají vpředu průměr 365 mm. Ocelové třecí plochy kotoučů se zvlněnou konturou vnějších okrajů jsou odvrtávané a spojené s hliníkovými středy kotoučů dutými čepy. Tato koncepce snižuje pnutí, odvádí rychle teplo a zabraňuje přenosu teplotních špiček. Nové tvarování třecích ploch kotoučů přináší snížení neodpružených hmot ve výši cca tři kilogramy.

Brzdové třmeny jsou lakovány leskle černou barvou, vpředu jsou vybaveny osmi pístky a opatřeny nápisy RS. Elektronický stabilizační systém ESP nabízí sportovní režim a lze jej kompletně vypnout. Na přání montuje Audi na přední nápravu brzdové kotouče z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny, které mají průměr 380 mm a při brzdění jsou svírány šestipístkovými pevnými třmeny lakovanými antracitově šedým odstínem. Brzdy z keramického kompozitu jsou mimořádně lehké, zatížitelné a mají dlouhou životnost. K sériové výbavě modelu RS 4 Avant patří systém regulace jízdní dynamiky Audi drive select, s nímž může řidič přepínat charakteristiky činnosti řízení, sedmistupňové převodovky S tronic a škrticí klapky definované v rámci režimů comfort, auto a dynamic. Také zvuk výfukové soustavy lze měnit prostřednictvím systému Audi drive select. V programu dynamic probíhá řazení nižších převodových stupňů s efektním přidáváním meziplynu. Je-li vůz vybaven navigačním systémem MMI, je navíc k dispozici režim individual, který si může řidič nastavit podle vlastních preferencí.

Součástí systému Audi drive select může být kromě sportovního diferenciálu také dynamické řízení, které mění svůj převod v závislosti na rychlosti jízdy až o téměř 100 procent a při průjezdu zatáčkou na limitu adheze samočinně provádí malé korektury řízení, čímž ještě víc zvyšuje preciznost ovládání a stabilitu jízdy. Jako další prvek výbavy na přání nabízí Audi mimořádně dynamický systém tlumení v podobě sportovního podvozku plus se systémem DRC (Dynamic Ride Control). Dvojice tlumičů jsou vzájemně diagonálně propojeny olejovými kanály a centrálním ventilem. Například při rychlém průjezdu zatáčkou zvyšuje tento systém tuhost tlumiče vnějšího předního kola, a potlačuje tak naklánění karoserie. Charakteristika tlumení sportovního podvozku plus je variabilní a lze ji nastavit ve třech stupních prostřednictvím systému Audi drive select.

Audi RS 4 Avant je o 20 mm delší a o 24 mm širší než A4 Avant, a zároveň o 20 mm nižší. Paleta barev nabízí osm odstínů. Jeden z nich patří nemetalickému a jeden metalickému laku, čtyři perleťovému laku a dva odstíny jsou speciálně pigmentované laky s krystalickým efektem (stříbrná Prism a černá Panther). Spodní část vozu je obložena velkoplošnými panely a jsou do ní integrovány přívody vzduchu pro chlazení sedmistupňové převodovky S tronic a předních brzd.

Interiér modelu RS 4 Avant je kompletně černý s výjimkou čalounění stropu, které může být na přání ve stříbrném odstínu Moon. Spínače a ovládací prvky jsou ozdobeny jemnými chromovanými prvky. Sériově dodávané ozdobné obložení je vyrobeno z uhlíkového kompozitu, na přání může být z kartáčovaného matného hliníku či hliníku Race, případně může být interiér obložen panely a lištami s černým klavírním lakem nebo se síťovou strukturou z ušlechtilé oceli. Součástí sériové výbavy jsou sportovní sedadla vpředu s integrovanými opěrkami hlavy, která jsou elektricky nastavitelná a vyhřívaná. Jejich povrch je potažen kombinací černé kůže a Alcantary. Na přání si mohou zákazníci zvolit jemnou kůži Nappa v černé barvě nebo ve stříbrném odstínu Moon. V obou případech je čalounění zvýrazněno speciálním stehováním v šedém odstínu Stone. Alternativně jsou v nabídce skořepinová sedadla nebo luxusní klimatizovaná komfortní sedadla s funkcí odvětrávání. Multifunkční sportovní volant s tlustým věncem obšitým kůží je ve spodní části zploštělý a pádla pro manuální řazení na jeho zadní části mají povrchovou úpravu se vzhledem hliníku.

Do informačního systému řidiče s barevným displejem je integrováno menu RS zahrnující stopky pro měření časů na kolo a teploměr motorového oleje. Při spuštění motoru se na něm zobrazí, stejně jako na displeji MMI, na uvítanou logo RS. Ozdobný kryt v panelu sdružených přístrojů se leskne klavírním lakem. Hlavice páky voliče sedmistupňové převodovky S tronic má specifický design RS. Dalším typickým prvkem známým z ostatních vozů RS jsou speciálně tvarované vnitřní kliky dveří. Pedály, opěrka pro levou nohu, výdechy ventilační soustavy, pádla pro manuální řazení na volantu, tlačítka MMI a další ovládací prvky se lesknou v odstínu hliníku. Prahové lišty zdobí hliníkové vložky a nápisy RS 4.

Audi exclusive nabízí pro interiér vysoce kvalitní kožené pakety pro všechny varianty sedadel. Mezi ně patří také stylistický paket s kosočtvercovým prošíváním skořepinových sedadel RS 4. Program výbavy na přání doplňuje široká paleta vysoce moderních asistenčních a komunikačních systémů včetně zařízení Bluetooth Autotelefon online, který připojí RS 4 Avant k internetu. Pro zavazadlový prostor, který nabízí objem až 1430 litrů, je k dispozici například kolejnicový systém včetně fixační sady a elektricky ovládané zadní výklopné víko.

První zákazníci dostanou své vozy Audi RS 4 na podzim 2012. Cena pro český trh nebyla dosud stanovena.
 

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary