Audi představilo brutální RS 6 Avant

2012-12-06 00:00:00

Nové Audi RS 6 Avant je symbolem průlomových sportovních výkonů. V porovnání s předchůdcem je lehčí, hospodárnější a rychlejší. Sprint z nuly na 100 km/h trvá jen 3,9 sekundy, na přání zákazníka může být nejvyšší rychlost 305 km/h.


Pavel Foltýn

Před rokem představený motor 4.0 TFSI je skvělým příkladem strategie downsizingu značky Audi v kategorii vysokovýkonných jednotek. V novém Audi RS 6 Avant poskytuje motor V8 Biturbo ze zdvihového objemu 3993 cm3 suverénní sílu v každé jízdní situaci. Nejvyšší výkon 412 kW (560 k) odevzdává mezi 5700 a 6700 min-1. V rozpětí otáček od 1750 do 5500 min-1 je navíc k dispozici maximální točivý moment 700 N.m.Velký podíl na rychlém nárůstu hnací síly mají dvě velká turbodmychadla typu twin-scroll (se dvěma oddělenými přívody výfukových plynů). Turbodmychadla jsou společně s chladiči stlačovaného vzduchu uložena mezi oběma řadami válců. Výfuková strana hlav válců směřuje dovnitř, strana sání je na vnějším okraji - tento koncept zajišťuje kompaktní konstrukci a krátké dráhy pro přívod vzduchu s minimálními ztrátami proudění.

Výkonný motor V8 Biturbo zrychlí nové Audi RS 6 Avant z klidu na 100 km/h za 3,9 sekundy, což je nejlepší hodnota v tomto segmentu. Nejvyšší rychlost je v sériovém provedení elektronicky omezena na 250 km/h. Na přání dodávaný dynamický paket umožňuje jízdu rychlostí až 280 km/h. S dynamickým paketem plus je nejvyšší rychlost 305 km/h. Vysokovýkonný Avant vystačí v kombinovaném cyklu EU průměrně s 9,8 litru paliva na 100 km. K tomu přispívá mimo jiné sériově dodávaný systém start-stop a inovativní řízení chladicí soustavy. V porovnání s předchozím modelem klesla spotřeba paliva až o cca 40 procent. 

Pokrokovou technologií pro hospodárný provoz v novém Audi RS 6 Avant je systém vypínání válců COD (cylinder on demand), který při nízkém až středním zatížení a otáčkách uzavírá sací a výfukové ventily válců 2, 3, 5 a 8. Motor 4.0 TFSI poté pracuje jako čtyřválec, dokud řidič opět nepřidá plyn. Aktivní válce pracují s vyšší účinností, protože jsou pod vyšším zatížením. Přepínání mezi provozem na čtyři a osm válců probíhá během několika setin sekundy. Řidič to vnímá prakticky jen na základě informace ve sdruženém přístroji. Technologie COD snižuje kombinovanou spotřebu EU o cca pět procent, při jízdě umírněnou rychlostí dokonce o cca deset procent. Aktivní lůžka motoru kompenzují vibrace vznikající při provozu na čtyři válce vibracemi s opačnou fází. 

Motor 4.0 TFSI spolupracuje s osmistupňovou převodovkou tiptronic, která se vyznačuje zkrácenými dobami řazení. Samočinná převodovka nabízí provozní režimy D a S. Pokud chce řidič sám zasáhnout, může k tomu použít pádla na volantu nebo páku voliče ve specifickém designu RS. Nižší převodové stupně převodovky tiptronic mají sportovně těsné odstupňování, zatímco dlouhý převod osmého stupně snižuje spotřebu paliva. Srdcem trvalého pohonu všech kol quattro s individuální regulací točivého momentu na jednotlivých kolech je samosvorný mezinápravový diferenciál se zvýšenou svorností. Optimální provozní teplotu pomáhá udržovat chladič oleje. Na přání rozděluje sportovní diferenciál hnací sílu plynule mezi zadní kola, aby se dále zvýšila agilita a stabilita. 

Nový RS 6 Avant je prvním modelem RS značky Audi, který je sériově vybaven specificky vyladěným vzduchovým odpružením. Dynamicky nastavený systém adaptive air suspension snižuje karoserii modelu RS 6 o 20 milimetrů. Adaptivní odpružení kombinuje vzduchové pružiny s elektronicky řízenými tlumiči a jeho činnost reaguje na stav vozovky, jízdní styl řidiče a zvolený režim systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, jímž může řidič v několika stupních ovlivňovat činnost důležitých komponentů. 

Jako alternativu místo vzduchového odpružení nabízí Audi pro RS 6 tužší sportovní podvozek plus se systémem DRC (Dynamic Ride Control). V tomto případě nalézají uplatnění ocelové vinuté pružiny a třístupňově nastavitelné tlumiče, které jsou diagonálně vzájemně propojeny olejovým vedením s centrálním ventilem. Úkolem systému DRC je potlačovat naklánění karoserie při dynamických změnách. Dalším prvkem výbavy na přání je dynamické řízení s plynule variabilním účinkem posilovače a převodem řízení. I tento systém je integrován do systému Audi drive select a stejně jako sériově dodávané řízení s elektromechanickým posilovačem je přizpůsoben speciálně pro model RS 6 Avant. 

Nové Audi RS 6 Avant jezdí sériově na leštěných 20" kovaných kolech v designu se sedmi dvojitými paprsky. Alternativně se dodávají 21" litá kola ve třech odlišných provedeních - leskle stříbrná, leskle černá nebo leštěná s titanovou povrchovou úpravou. K výše uvedené dynamice přispívá ve značné míře karoserie, která je z cca 20 procent vyrobena z hliníku a mnoho komponentů je z pokrokových druhů oceli. Nové Audi RS 6 Avant je o cca 100 kilogramů lehčí než předchůdce. Vylepšená výkonová hmotnost znamená ještě vyšší dynamiku s lepšími jízdními výkony při snížené spotřebě paliva. 

Originální vzhled vysokovýkonného modelu Avant podtrhují četné stylistické detaily ve specifickém provedení RS. Nejnápadnější jsou ozdobné prvky z matného hliníku na karoserii, leskle černé ochranné mřížky na přídi, nárazníky, rozšíření podběhů kol a bočních prahů a velký střešní spoiler. Na zádi vyniká výrazný difuzor se dvěma velkými eliptickými koncovkami výfukové soustavy. Dva alternativní stylistické pakety zahrnující ozdobné prvky buď z matného hliníku, nebo uhlíkového kompozitu, dodávají vzhledu ještě větší individualitu, mimo jiné díky nápisům quattro na centrálním předním otvoru pro přívod vzduchu. U stylistického paketu s prvky z uhlíkového kompozitu mají přední spoiler a difuzor ještě výraznější vzhled. Nové Audi RS 6 Avant se dodává v devíti barvách karoserie, mezi něž patří i exkluzivní matně šedý odstín Daytona. Četné možnosti pro individualizaci nabízejí další prvky výbavy z programu Audi exclusive. 

Sportovně elegantní přístrojová deska nového Audi RS 6 Avant je zcela přizpůsobena potřebám řidiče. Kulaté přístroje mají bílé stupnice na černém podkladě a červené ručičky. Nápisy RS jsou na klíčku, tříramenném multifunkčním volantu s dole zploštělým věncem, osvětlených prahových lištách, otáčkoměru a obou displejích pro MMI a informační systém řidiče. Novinkou v menu RS informačního systému řidiče je ukazatel řazení. S rostoucími otáčkami se v něm rozsvěcují zelené segmenty. Při otáčkách krátce před zásahem omezovače se pás zbarví červeně a začne blikat. Specifický informační systém řidiče v modelu RS 6 je završen ukazateli zařazeného převodového stupně, plnicího tlaku a teploty oleje a digitálním rychloměrem. 

Opěrka pro nohu, pedály a ovládací tlačítka terminálu MMI Navigation plus mají lesklou hliníkovou povrchovou úpravu. Ozdobný panel kolem výsuvného monitoru má vzhled klavírního laku a vnitřní kliky dveří zaujmou svým tvarem v podobě jemných dvojitých žeber, klasického prvku modelů RS. Ozdobné obložení je sériově v provedení z uhlíkového kompozitu, ale v nabídce je šest dalších ušlechtilých materiálů. Sériově se dodává černé čalounění stropu, alternativou je strop ve stříbrném odstínu Moon nebo z černé Alcantary. Sportovní sedadla RS s výraznými bočními polštáři, integrovanými opěrkami hlavy a nápisy RS 6 patří k sériové výbavě. Jejich potahy jsou tvořeny kombinací černé Alcantary a kůže, prostřední sedací plochy zdobí kosočtvercové prošívání. Sedadla mohou být alternativně čalouněna velmi kvalitní kůží Valcona v černé nebo stříbrné barvě s voštinovým prošíváním. Na přání nabízí Audi elektricky nastavitelná komfortní sedadla s paměťovou funkcí. 

Na přání jsou na výběr světlomety LED v originálním designu, keramické brzdy na přední a zadní nápravě, sportovní diferenciál na zadní nápravě a sportovní podvozek plus se systémem DRC (Dynamic Ride Control). Kromě toho jsou pro RS 6 Avant k dispozici dynamický paket, dynamický paket plus, komfortní paket a prakticky veškeré highendové prvky výbavy na přání z modelové řady A6. Mezi ně patří také head-up displej, výkonné asistenční systémy a zvuková aparatura Bang & Olufsen Advanced Sound System s 15 reproduktory a celkovým výkonem 1200 W. Bluetooth Autotelefon online, dokonalý doplněk systému MMI Navigation plus, přináší posádce přímo do vozu internetové služby Audi connect.

Související stránky

Související stránky

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary