Audi h-tron quattro ukazuje vodíkovou budoucnost SUV

2016-01-11 00:00:00

Audi představilo na autosalonu v Detroitu koncept SUV s palivovými články na vodík. Ujede 600 km a na dálnici umí řídit úplně sám.


text: Dalibor Žák, foto: Audi

Audi představilo v rámci autosalonu v Detroitu koncept h-tron quattro, což je vize SUV s palivovými články. Sériová auta na vodík už prodává třeba Toyota nebo Honda. Pod povrchem konceptu Audi je modifikovaná modulární platforma použitá již dříve na konceptu e-tron quattro. Audi tak ukazuje, že to s aplikací alternativních pohonů myslí vážně. Koncept h-tron quattro je také zvláštní kombinací vodíkového palivového článku a elektrického pohonu. Sám o sobě slouží palivový článek k výrobě elektrické energie, ale h-tron quattro si veze ještě záložní dobíjecí akumulátor, který podpoří vodíkový článek při akceleraci a ukládá v sobě energii získanou při brzdění. Celkový dojezd tohoto konceptu je přes 600 km. Navíc probíhá tankování vodíku do tří nádrží jen pár minut na rozdíl od mnohahodinového nabíjení akumulátorů, pokud byste chtěli stejný 600km dojezd.

Čtěte také: Test ojetého kombi Audi A6 Avant 3.0 TDI

Výkon vodíkového palivového článku je 110 kW (150 k), ale akumulátor umí podpořit elektromotory další dávkou výkonu, který se umí krátkodobě zvýšit o dalších 100 kW (136 k). Maximální točivý moment při plné akceleraci dosahuje na 550 Nm a i díky tomu je koncept h-tron quattro schopný zrychlit z klidu na 100 km/h za slušných sedm sekund. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 200 km/h (obvykle jsou tato auta limitována na 160 km/h). Na každé nápravě najdete jeden elektromotor. Ten přední nabízí až 90 kW výkonu, zadní elektromotor dokonce přenese výkon až 140 kW, pokud je to potřeba. Oba motory samozřejěm fungují současně, takže lze tenhle koncept považovat podle tradice Audi za čtyřkolku.

Audi tvrdí, že „mezi důležité příspěvky k hospodárnosti patří rovněž tepelné čerpadlo pro klimatizaci interiéru a velký solární střešní panel, který svým výkonem až 320 W zajišťuje dodatečný dojezd až 1000 kilometrů za rok.“ Dále automobilka připomíná, že vodík získává výhradně z obnovitelných zdrojů. Přepočtem lze dosáhnout kombinované spotřeby pouze 1 kg vodíku na 100 km. To je skutečně rekordní hodnota. Mezi další zajímavosti konceptu h-tron quattro patří systém umožňující autonomní nebo částečně autonomní jízdu, který by se měl v roce 2017 představit v nové generaci Audi A8. Zajímavé je i pojetí interiéru a palubních přístrojů, což ukazuje na nový směr automobilky Audi k větší jednoduchosti.

Související stránky

Související stránky

Fotogalerie

Vyhledat ohodnocený autobazar

Námi ohodnocené autobazary

další autobazary